Opinió

els fils d'ariadna

Màrqueting informatiu

El tractament de la notícia forja de manera decisiva la importància de la notícia

El principi d'incertesa de Heisenberg revela que sovint l'observació dels fets modifica els fets observats. El termòmetre que introduïm a la banyera per mesurar la temperatura de l'aigua, altera la temperatura de l'aigua. Aquesta formulació resulta útil per entendre l'espiral informativa generada arran de les acampades d'“indignats”, unes acampades que remarquen la necessitat de tornar a debatre el tractament informatiu dels fets.

Estem en un marc condicionat per la comunicació de masses i les noves tecnologies. Això de vegades significa que la difusió amplificada d'un fenomen pot revelar-se més decisiva que no pas el punt en què aquell fenomen es va desencadenar. Dit d'una altra manera: el tractament de la notícia forja gran part de la importància de la notícia.

Aquests dies, la majoria d'informatius han connectat de manera constant amb els llocs on hi havia concentracions. I hem pogut descobrir autèntics decorats de cartró pedra en què els mitjans de comunicació abandonaven el deure d'informar i es dedicaven a la recreació frívola. Hem vist directes en què la principal informació que donava el locutor enviat a la plaça de Catalunya de Barcelona era dir que no podia informar de res, ja que no se sabia què decidia l'assemblea perquè ningú podia sentir les propostes que “l'assemblea estava votant a mà alçada” [sic]; hem vist com sense cap elemental distància crítica s'emetien les declaracions angelicals d'un grup de nens que –tal com recitava el locutor– “amb els companys d'esplai havien debatut, madurat i aprovat” la idea d'anar-se'n a banyar a la font de la plaça de Catalunya, com si es tractés d'una piscina pública; hem vist una noia que explicava –aparentment sense ironia, tot i que aquí podria molt ben radicar la gràcia– que l'hort que han plantat a la plaça de Catalunya ajudarà “a alimentar persones”... Tots aquests enfocaments no marquen certament una cota d'excel·lència informativa. Ens trobem en una nova fase. Apassionant, sí. Però també arriscada, perquè encara costa de desemmascarar les noves formes de gregarisme, adotzenament, superficialitat i màrqueting informatiu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.