Opinió

Dàmaris Gelabert

L'entrevista

“La cançó és un bon recurs d'aprenentatge inconscient”

Quina cançó d'infant recorda més intensament?
Em sabia totes les cançons de Mary Poppins! Vaig sentir molt aquell disc. I tres dies abans que jo nasqués ja vaig escoltar aquestes cançons de manera intrauterina! Els meus pares van portar per primer cop al cinema el meu germà gran i jo també les vaig sentir.
Com influeix la música en els infants?
Té una influència molt global. No entenc la vida de l'infant sense música. Quan encara no entenen les paraules, sí que capten la melodia com estan dites. En l'àmbit educatiu ha d'estar present i també en el familiar. És imprescindible. Des de les cançons podem arribar a molts nivells. Arriben al nivell de desenvolupament motriu i psicomotriu del nen, al de l'aprenentatge cognitiu i sobretot al nivell emocional i de vincle. Per això segurament recordem les cançons de la infància tota la vida, perquè han vingut des de l'afectivitat i el vincle. A més, la música és un joc per als nens.
Hi estan predisposats?
Els nens són molt musicals, molt més del que ens pensem. Pensa que la primera cosa que reben d'aquest món és so: saben com sona la veu de la mare, el batec del cor i els sorolls que han sentit des del ventre. La música existeix abans que el llenguatge verbal i l'entenen molt millor.
Com poden fer els pares que la música formi part del dia a dia dels infants?
Cantar junts cohesiona molt el grup. Les famílies que canten estableixen vincles familiars molt forts que duren per sempre. Sempre recomano als pares que cantin a tot arreu, al cotxe, quan fan un viatge, al matí a l'hora de llevar-se i al vespre per anar a dormir, quan s'estan banyant... Per als nens, la situació es transforma quan hi ha música.A Tot Sona vam fer justament una col·lecció de cançons que parlen d'hàbits i que ajuden als nens a incorporar aquests hàbits de manera natural: rentar-se les dents, dutxar-se, recollir, asseure's bé, són coses que es poden aprendre a fer de manera divertida si es fan cantant. El mateix es pot fer per aprendre ensenyaments acadèmics bàsics: els números, els dies de la setmana, els colors i tantes altres coses. Inclús els sentiments es poden explicar millor si es fa a través de cançons.
Menys normes i més música?
Sí! Estem tot el dia dient als nostres fills el que han de fer i els posem prohibicions. La cançó és un bon recurs d'aprenentatge inconscient que haurien de fer servir pares i educadors.
S'educa musicalment a les escoles?
La veritat és que no. Al nostre país la música està perdent hores d'ensenyament tant a l'escola com a fora, quan en d'altres països passa el contrari. L'impacte de la música en l'aspecte cognitiu és molt important i ara es menysté. No és culpa dels mestres, que sovint creuen que no tenen prou recursos a l'abast i ara veuen com es retallen els seus plans.
Desconeixem la musicoteràpia?
Que la música ens pot ajudar, als éssers humans, en l'aspecte emocional, físic i mental és tan antic com l'home mateix. L'ús de la música com a eina terapèutica amb el propòsit de restaurar, mantenir i millorar la salut física, mental i emocional és molt efectiu. Amb l'Alzheimer fa molt bona feina.

La meitat dels infants del país es lleven cada dia amb el seu ‘Bon dia' i el disc ‘Tot sona' (1998) és encara avui un èxit de vendes. La musicòloga Dàmaris Gelabert (www.totsona.com) treballa per potenciar el paper educatiu de la música.
Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.