La mortalitat a la zona 80 baixa de dia i a la nit es manté igual

Els conductors corren més a la nit mentre que durant el dia el flux de trànsit els obliga a anar més lents

Els conductors respecten menys la velocitat màxima dels 80 km/h a la nit que durant el dia. El motiu és evident: en la franja diürna hi ha més circulació, sobretot a les hores punta, i els conductors s'adeqüen forçosament a la velocitat de la resta d'usuaris de la via. A la nit, en canvi, els conductors no estan condicionats a la velocitat de la resta de vehicles i és més fàcil que premin més del compte l'accelerador, encara que sigui de manera inconscient. Aquest, segons el Servei Català de Trànsit, podria ser el motiu que expliqués les dades que mostren que la mortalitat a la zona dels 80 km/h no baixa durant la nit, i en canvi sí que ho fa durant el dia. Aquesta hipòtesi donaria força a la mesura, dins la qual ara per ara no es preveu variar a l'alça la velocitat durant la franja nocturna, en espera que el mes de juny se sàpiga si la limitació de velocitat als accessos de Barcelona ha contribuït a reduir la contaminació. El Servei Català de Trànsit (SCT) insisteix que la limitació dels 80 km/h ja està prou justificada perquè ha ajudat a reduir la mortalitat a la meitat: de dotze morts el 2007 es va passar a sis víctimes mortals l'any passat.

A la corona, tampoc baixa

Un altre dels arguments que esgrimeix el SCT per mostrar que la limitació dels 80 km/h va lligada a la reducció de la mortalitat és que a les carreteres que envolten en un radi de deu quilòmetres la zona 80 la mortalitat tampoc s'ha reduït des que es va aplicar la mesura. En aquest perímetre, hi va haver tres morts el 2007 i sis l'any passat, a diferència de la disminució que hi ha hagut en les vies d'accés on s'aplica la mesura. Un argument que no només justifica l'actual àrea limitada sinó que avalaria també que la zona 80 s'ampliés més enllà dels límits actuals, com ja preveu fer l'any que ve el Servei Català de Trànsit.

Carrils per a bicicletes

El Bicicleta Club de Catalunya, Bici Baix Llobregat, Catalunya Camina, la Coordinadora Catalana d'Usuaris i Usuàries de la Bicicleta, la Federació Catalana de Ciclisme i P(A)T (Prevenció d'Accidents de Trànsit) han emès un comunicat conjunt per reclamar «espais separats físicament de la carretera per a vianants i ciclistes amb vies alternatives exclusives per a ambdós». Aquesta reivindicació sorgeix poques setmanes després que tres ciclistes morissin atropellats per una furgoneta a l'N-340, a Mont-roig del Camp. La llei, segons explica el comunicat, ja preveu que no es pugui avançar un ciclista sense deixar una distància de 1,5 metres, però per les entitats el problema és que la normativa no es respecta. A banda, reclamen que els vorals de les carreteres es mantinguin nets i en bon estat.

A l'alça, més emissions

El catedràtic d'enginyeria ambiental de la Universitat Politècnica de Catalunya, José María Baldasano, va explicar ahir a l'emissora COM que flexibilitzar el límit dels 80 km/h a la nit no seria una mesura positiva i que podria fer incrementar un 18% els índexs de contaminació en el període nocturn en algunes vies. El també responsable de l'estudi de verificació i control de les emissions contaminants amb el superordinador Mare Nostrum creu que s'ha de fer un esforç de contenció i que, realment, «no seria un gran desastre augmentar els límits una mica, però no seria positiu». A més, assenyala, «s'haurien d'utilitzar mesures més agressives i potents per reduir el nombre de cotxes que circulen per la ciutat o anar d'una manera més ràpida a una renovació de parc de vehicles».



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.