Infraestructures i serveis

Infraestructures

Via ràpida a Girona centre

Demà farà deu anys que funciona l’enllaç de l’AP-7 a l’oest de la capital

El 2019, la sortida va rebre 68.440 vehicles al dia, quatre cops més que el carrer de la ciutat més transitat

Sarrià i Sant Julià tenen menys soroll i Sant Gregori creix

Demà farà deu anys que el centre de Girona té un enllaç amb una via ràpida a menys de tres quilòmetres. El dimarts 26 de març del 2013 va entrar en servei l’enllaç de Girona oest de l’AP-7, que s’ha convertit en un dels principals punts de comunicació de les comarques gironines.

Segons dades del Ministeri de Foment –ara Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma)–, per Girona oest van circular-hi 68.448 vehicles diaris el 2019. El 2021, van ser 67.291, un 22,7% dels quals (15.294) eren vehicles pesants.

Comparant aquestes xifres amb el trànsit al centre de la ciutat, el volum de la sortida multiplica per quatre el de la via interna de més moviment. Segons dades de l’Ajuntament de Girona de l’últim trimestre del 2022, la intensitat mitjana diària (IMD) més elevada a la ciutat va ser, de sortida, a l’encreuament entre el carrer Barcelona i el carrer Saragossa, amb 16.070 vehicles.

El col·lapse que no es va produir

Fa deu anys, estudis encarregats per l’Ajuntament de Girona alertaven que a la carretera de Sant Gregori el trànsit augmentaria en 10.000 vehicles (de 8.000 a 18.000) i que el carrer Bullidors passaria a rebre’n més de 9.000. La sensació que hi hauria un col·lapse no s’ha traduït en la realitat. Ho recorda l’exregidor de Mobilitat Joan Alcalà.

Alcalà reconeix que l’entrada en funcionament de la sortida oest de l’autopista “ha fet augmentar la circulació, però de forma repartida”. Així, part dels vehicles que entren a Girona (i en surten) ho fan per la carretera de Sant Gregori, davant de l’església de Domeny, o bé el carrer Roberto Bolaño, a tocar del parc de Domeny i del riu Ter. “Aquests vials han absorbit el trànsit.”

Amb Carles Puigdemont (CiU) d’alcalde, l’equip de govern sorgit el 2011 va demanar a l’Estat que la rotonda d’accés “fos més gran”, recorda Alcalà. L’exedil assenyala que l’alcalde de Sant Gregori, Jordi Noguer (CiU), va demanar que es fes un vial abans d’arribar a la rotonda a causa de l’elevat volum de trànsit.

A Sant Gregori i, per extensió, als municipis de la vall de Llémena l’enllaç els ha beneficiat. “Ens va obrir la porta a estar molt més ben comunicats”, explica l’alcalde, Quim Roca (Junts), en el càrrec des del juliol del 2013. Coincidint amb la sortida de l’AP-7, entre altres raons, el municipi ha augmentat de població un 23% –de 3.300 habitants el 2013 a 4.085 el 2022–. “Ha estat un factor més. També ho és el fet que el planejament urbanístic també permetia créixer”, diu Roca.

L’obertura de l’enllaç va coincidir amb l’obligatorietat, a partir del 19 d’abril del 2013, que els camions deixessin la vella N-II i haguessin de passar per l’AP-7. L’enllaç de l’AP-7 a Fornells, amb la connexió amb l’A-2, es va obrir el juliol del 2013, i l’agost del 2014 es va completar la circumval·lació a Girona amb la sortida de Vilademuls (Pla de l’Estany).

La patronal del transport de Girona, l’Associació de Transports (Asetrans), té uns 450 associats, la majoria del sector de mercaderies. El president d’Asetrans, Eduard Ayach, reconeix que l’enllaç a l’oest de Girona els ha permès estalviar-se el pas “pel mig de Girona i pel mig de Sarrià, a banda de poder accedir en camions grans a Girona”. Justament l’alcalde de Sarrià, Narcís Fajula (ERC), reconeix que al poble hi ha menys “soroll i menys camions” per l’avinguda de França, el carrer que creua el poble. També n’ha dit bé Sant Julià de Ramis.

El vicepresident d’Asetrans, Àlex Gilabert (Teisa), és el portaveu de la secció de viatgers. Afirma que Girona oest “és un punt d’accés fonamental, sobretot per l’obligació d’aparcament a Fontajau dels autocars discrecionals, de forma que l’accés natural dels turistes i visitants és per la sortida oest”.

12
milions
van costar les obres de la sortida Girona oest. Van durar catorze mesos i, en aquell moment, hi havia deu casetes de peatge.
23
per cent
ha crescut Sant Gregori els últims deu anys en població: tenia 3.300 habitants el 2013 i va passar a tenir-ne 4.085 el 2022, segons dades de l’Institut d’Estadística de Catalunya (Idescat).
15.294
vehicles
pesants al dia van utilitzar la sortida 6B (Girona oest), el 2021, l’últim any amb dades de la intensitat mitjana diària (IMD) recollides pel ministeri. Va significar el 22,7% d’un total de 67.291 vehicles.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Girona

Retransmissió radiofònica de la nova Orquestra Filharmonia

Girona
infraestructures

L’R3, R4, R7 i R12 afectades pel robatori de coure reuperen la normalitat

barcelona
MEDI AMBIENT

El govern aposta pel reagrupament de ramats per evitar atacs de l’os bru

Boldís
SERVEIS

Més freqüència de pas en el bus del Parc Nacional d’Aigüestortes

Pobla de Segur
societat

Mor Mari Valldeperas, històrica del voluntariat a Sabadell

societat

900 joves atesos en set mesos al servei d’acompanyament emocional del govern

barcelona
Girona

El PSC, indignat per la pèrdua de línies a La Baldufa

Girona
MEDI AMBIENT

El pàrquing regulat per accedir al pantà de Sau es reactivarà el dia 22

Sau
Medi Ambient

El pantà de Sau s’omple de curiosos per tornar a veure l’església envoltada d’aigua

barcelona