Educació

Defensen l’aprenentatge del coneixement

Un miler de docents signen un manifest crític amb la innovació

Creuen que causa desigualtat entre centres

Un miler de docents de primària, secundària i ensenyament universitari, agrupats en el Seminari Ítaca d’Educació Crítica, han signat un manifest crític amb l’actual corrent d’innovació. Consideren que les propostes que s’estan fent a Catalunya “pretenen ser progressistes i innovadores, però tenen conseqüències negatives per al nostre sistema educatiu i per al nivell cultural i professional de la nostra ciutadania”.

Els crítics creuen que els projectes de renovació pedagògica a Catalunya –implantats en menys de la meitat dels centres educatius– responen a una “línia marcada per organismes al servei de multinacionals” que, emparant-se en el prestigi que té la innovació educativa, “pretenen foragitar de l’escola els coneixements, desplaçats per unes suposades competències que, sense aquests coneixements, són buides i només són útils per exercir feines de baixa qualificació”. L’aprenentatge per competències, en què l’alumne “ha de resoldre problemes mitjançant els coneixements que consideri necessaris i que sigui capaç de trobar”, fa molt difícil que els estudiants assoleixin una formació integral i assimilin un cos estructurat de coneixements amb el nivell propi de cada etapa. A més, diuen que augmenta la dedicació del professorat a tasques burocràtiques en detriment de la formació, que reforça el poder de les direccions i que augmenta la segregació, ja que crea diferències entre els centres públics.

“Els sistemes educatius han d’estar oberts a la renovació de continguts i de mètodes”, però “això no vol dir renunciar a formar persones cultes, amb coneixements sòlids i estructurats”. La Lomloe i la reforma del batxillerat que prepara el departament defensen un aprenentatge més competencial. El col·lectiu reclama que les reformes educatives “no es basin en propostes de persones o entitats suposadament expertes, que de vegades estan al servei d’objectius contraposats amb els de l’educació” i que comptin amb els professionals.

LA FRASE

Amb aquest enfocament, és molt difícil que l’estudiant assoleixi una formació integral
Manifest del Seminari Ítaca d’Educació Crítica

Arrenca la preinscripció de 0-3

R.M.B.

Ahir va començar la preinscripció escolar per a l’etapa de 0 a 3 anys, un procés que acabarà el 21 de maig. A Catalunya, unes 1.700 escoles es dediquen a l’etapa 0-3 anys, el 60% de les quals són públiques, generalment de titularitat municipal, i el 40%, privades. També va començar la preinscripció als programes de formació i inserció que inicien en els estudis d’FP joves d’entre 16 i 21 anys que no han acabat l’ESO. Són de caràcter voluntari, tenen un any de durada i són el primer nivell de qualificació d’FP.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.