Societat

La BV-4501 entre Santpedor i Manresa, de les més perilloses

L'estudi EuroRAP 2016 situa aquest tram entre els deu de Catalunya de risc alt, amb una mitjana anual d'1,3 accidents mortals i greus

A l'A-2 entre la Panadella i Jorba els sinistres amb vehicles pesants representen el 83%

La Catalunya Central no surt especialment malparada en l'estudi EuroRAP 2016, que analitza l'accidentalitat a la xarxa viària catalana, ja que no té cap tram amb un risc molt alt. No obstant això, la carretera BV-4501, que va des del centre de Manresa fins a Santpedor (BV-4511), es troba entre les deu de Catalunya més perilloses en el període 2013-2015. En aquest tram de via de 6,2 quilòmetres que suporta una intensitat mitjana diària de trànsit (IMD) de 6.629 vehicles, la mitjana anual d'accidents mortals i greus és d'1,3, una xifra que queda força lluny dels 5 de la carretera BP-1417, entre Barcelona i Sant Cugat del Vallès, que encapçala el rànquing dels deu trams amb més risc d'accident.

Si es pren com a referència la concentració d'accidents, no hi ha cap via de la Catalunya Central que estigui entre les deu primeres, una llista liderada per la C-58 entre Barcelona i Cerdanyola del Vallès. Tampoc n'apareix cap de la regió central entre els trams amb més accidents de motos i ciclomotors.

Pel que fa als vehicles pesants, sí que hi ha dues vies de la Catalunya Central que es troben entre les que concentren més accidents. En la sisena posició de la llista hi apareix l'A-2, en el tram entre la Panadella (enllaç B-100) i Jorba (N-IIa). Els accidents amb vehicles pesants hi representen un 83% del total, l'índex més alt de tot Catalunya, només igualat per l'N-340 a Vilafranca del Penedès. L'altre tram amb més accidents on hi ha implicats vehicles pesants és la C-55, entre Abrera (A-2) i el Borràs, a Castellbell i el Vilar (C-58). En aquest tram el percentatge d'accidents amb vehicles de gran tonatge és del 38% sobre el total.

Els aspectes positius

A l'altre plat de la balança, entre els vials amb menys risc d'accident de Catalunya els dos últims anys hi ha la C-25, concretament entre el tram final comú amb la C-17, a Gurb, i Calldetenes (N-141d). Aquest tram, qualificat per EuroRAP com de risc “molt baix”, té una longitud de 7,7 quilòmetres i una IMD de 14.438 vehicles. Dels 53 trams amb menys risc de Catalunya, Barcelona n'aporta 24; Tarragona, 11; Lleida, 6, i Girona, 5. Aquest any, concretament, hi ha 475 quilòmetres que tenen un risc igual a zero (el 7,4% de la xarxa analitzada), tot i que respecte a l'any passat aquests trams han disminuït en 52 km.

En el global de la xarxa analitzada per EuroRAP, el risc de tenir un accident amb resultat de mort o ferits greus ha disminuït un 4,09% respecte al trienni anterior. Si bé els quilòmetres de risc “molt alt” augmenten fins al 18% del total de la xarxa estudiada, la qual cosa suposa trencar l'estabilitat obtinguda en els sis anys anteriors, els quilòmetres amb risc “molt baix” i “baix” han pujat del 38% al 45%.

LES XIFRES

6.629
vehicles
és la intensitat mitjana diària de trànsit (IMD) del tram de la BV-4501, entre Manresa i Santpedor.
475
quilòmetres
de la xarxa viària de Catalunya tenen, en l'estudi d'aquest any, un risc igual a zero, 52 menys.

El risc més alt, en calçada única

L'estudi EuroRAP 2016, que ahir es va presentar i que analitza des de fa 15 anys l'accidentalitat a la xarxa viària catalana, posa de manifest que la mobilitat global per carretera a Catalunya entre el 2013 i el 2015 ha augmentat un 1,87% però el nombre d'accidents greus i mortals ha disminuït un 2,5% respecte al trienni anterior. Les motos i els ciclomotors, tot i que representen menys del 5% del parc de vehicles, estan implicats en més del 40% del total d'accidents a la carretera.

“La disminució del risc implica actuar sobre tres factors: infraestructura, conductor i vehicle”, s'assenyala en les conclusions de l'estudi. “Els trams de major risc per als conductors es presenten de forma sistemàtica en vies de calçada única, amb intensitats de trànsit mitjanes o baixes, mentre que els trams amb més concentració d'accidents es presenten en vies amb elevades intensitats de trànsit.” Els trams que acumulen més accidentalitat estan situats fonamentalment a l'àrea metropolitana de Barcelona. Per demarcacions, Girona és la que té un percentatge més elevat de quilòmetres amb un risc “molt alt” (20,9%), seguida de Lleida (20,2%), Barcelona (19,3%) i Tarragona (8,7%).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

POLICIAL

Interior tria el comissari en cap, Eduard Sallent, com a major dels Mossos

barcelona
judicial

Arxivada la causa contra els mossos per la pèrdua d’un ull per projectil durant les protestes per Hasél

barcelona
educació

L’escola La Farga, l’Associació Educativa Vall del Terri, Anna Juàrez i Josep Callís reben els Premis Mestres 68

girona
SOCIETAT

Un nen discapacitat espera des del setembre transport sanitari per anar a escola

BARCELONA
església

L’arquebisbat augmenta la pressió pel desallotjament de l’Esperit Sant

barcelona
medi ambient

L’alcaldessa de Gisclareny, nova directora del Parc Natural del Cadí-Moixeró

GISCLARENY
EDUCACIÓ

Malgrat insisteix a ubicar la segona llar d’infants municipal a l’escola Marià Cubí

MALGRAT DE MAR
urbanisme

Els veïns de la Sagrada Família fan reobrir el debat urbanístic

Barcelona
SERVEIS

Dilluns comencen les obres de la nova estació d’autobusos de Lleida

LLEIDa