Societat

Patrimoni

Els últims barquers

història La Ribera d'Ebre concentra els darrers passos de barca del riu TRANSFORMACIÓ La professió s'ha transformat i el que va ser una font de riquesa és ara un atractiu turístic

La temporada de navegació del riu Ebre ja està en marxa un altre any. El que avui és una opció de lleure, anys enrere va ser una font de riquesa important, amb el trànsit de mercaderies pel riu. També van ser clau els anomenats passos de barca, que permetien fer passar d'una riba a l'altra carros i, després, vehicles.

Tot i que la construcció de ponts sobre el riu amenaça una professió centenària, a la Ribera d'Ebre s'hi concentren els últims barquers: els de Flix, Garcia i Miravet són els últims passos per travessar l'Ebre. “Abans l'ús era fonamentalment agrícola: carros i animals amunt i avall i gent que anava i venia de treballar”, recorda Jordi Castellví, barquer de Garcia. “Ara, és un atractiu turístic: venen expressament”, explica Paco Navarro, barquer de Miravet.

Precisament el de Miravet és l'únic que conserva el seu estat natural. De fusta i sense motor, només opera, pràcticament cada dia, amb l'ajuda del corrent de l'aigua. El de Flix, que també funciona tot l'any, es mou amb tracció elèctrica. I el de Garcia és estacional i aporta un altre model de funcionament: combina la força del corrent i un motor alimentat per plaques solars.

Objectiu: escurçar el trajecte

Isaac Peral, Monturiol, Democràcia, Nostra Senyora de l'Assumpció i Garcia són els llaguts que comanden els últims barquers d'una professió fins i tot romàntica. Els passos de barca permeten escurçar el trajecte i el temps de durada del recorregut entre una riba i l'altra del riu. El cas més evident és el de Miravet, que possibilita arribar a Tortosa per la C-12 sense fer una bona volta.

Segons explica l'Inventari del Patrimoni Cultural Immaterial de les Terres de l'Ebre, cada embarcació aguanta un pes diferent. Si bé els passos de barca de Miravet –que s'han acabat de restaurar– i de Garcia poden transportar un màxim de tres vehicles, el de Flix n'aguanta quatre o cinc. Això sí, distribuïts, per evitar desequilibris. Motos, bicicletes, pagesos, senderistes i, sobretot, turistes són els usuaris que mantenen viu un mitjà de transport que és centenari.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Figueres s’aboca a les Fires i Festes de la Santa Creu

FIGUERES

Colau acusa el PSOE d’haver tolerat el ‘lawfare’ que ara pateix

barcelona
SOCIETAT

El barri gironí del Pont Major, un dels ‘Barris amb Futur’ de la Generalitat

girona
societat

Oposicions per cobrir 9.344 vacants de docent

barcelona
seguretat

Busquen un ganivet perdut a la cuina de Quatre Camins

barcelona
societat

Alerta per inundacions fins demà al matí

barcelona
enogastronomia

Els caves de Guarda Superior, al marge de les mesures extraordinàries per la sequera

Barcelona/TIANA
energia

Vandellós II incia l’operació de recàrrega de combustible

barcelona

Concentració a l’Escola Castellum de Sant Julià de Ramis contra els barracons

sant julià de ramins