Societat

Els municipis afectats per l’emergència diuen que l’ACA els insta a sancionar però que no tenen eines

Els municipis de l’Alt Empordà, que depenen de l’aqüífer del Fluvià-Muga i que la setmana que ve entraran en situació d’emergència, manifesten que l’Agència Catalana de l’Aigua (ACA) els insta a sancionar els que incompleixin les restriccions però es queixen que no tenen eines per fer-ho, segons ha informat l’ACN. En una reunió que han mantingut de forma telemàtica aquest dijous amb el director de l’ACA, Samuel Reyes, alguns dels alcaldes han explicat que els municipis petits tindran dificultats per gestionar-ho i que, a més, no tenen dades en temps real per saber qui compleix i qui no. A la trobada, l’ACA ha facilitat les dades de consums i més de la meitat dels 22 municipis afectats superen el llindar actual dels 230 l/habitant i dia. La situació d’emergència situarà aquest llindar en 200.

Segons les dades de juny, Peralada en consumeix 493. Sant Pere Pescador, en canvi, se situa per sota amb uns 150 l/habitant. Agustí Badosa, l’alcalde de Sant Pere Pescador, explica que prop d’un 60% sobrepassen els límits que actualment hi ha establerts però admet que les casuístiques són molt diverses. En aquest sentit, l’alcalde de Peralada, Miquel Brugat, diu que en el seu cas el municipi compte amb moltes urbanitzacions i zones on hi ha cases on la gent no està empadronada.

En el cas de Viladamat, la seva alcaldessa Dolors Pons, diu que les dades que els ha facilitat l’ACA no els “quadren” amb les que ells tenien i que intentaran esbrinar qui s’ha equivocat. En qualsevol cas manifesta que s’han de prendre mesures però creu que no es pot deixar tot en mans dels ajuntaments que, com passa amb el seu, tenen poc personal i els falten eines per fer complir les restriccions. També ho veuen així Brugat, l’alcalde de Peralada, i Badosa. En aquest sentit, l’alcalde de Sant Pere Pescador diu que l’ACA ha plantejat la possibilitat de fer –d’acord amb l’Associació Catalana de Municipis (ACM)- una mena d’ordenança tipus per a tots els ajuntaments. Tot i això, Badosa creu que serà complicat saber exactament qui no compleix i qui sí.

D’altra banda, Pons critica que el director de l’ACA hagi dit en una entrevista a Catalunya Ràdio que “hi ha més zones enjardinades a l’Empordà que a Barcelona”. Pons creu que no es pot generalitzar i que, almenys a Viladamat, hi ha molts jardins amb la gespa seca. “Jo per exemple tinc un petit jardí i hi he posat gespa artificial. Potser des d’un dron li ha semblat un jardí ben verd”, afirma.

Durant la trobada, l’ACA també s’ha mostrat oberta a negociar restriccions més quirúrgiques. Això inclouria que si el Fluvià es manté en millors condicions que la Muga, es puguin tractar com dues unitats separades.

La declaració, que previsiblement entrarà en vigor a finals de la setmana que ve, afectarà 22 municipis de l’Alt Empordà que s’abasteixen de l’aqüífer Fluvià-Muga, i dos municipis del Baix Camp que depenen de Riudecanyes.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

SOCIETAT

Èxit de la Fira de Nadal de Tossa de Mar

TOSSA DE MAR
SOCIETAT

Portobello, la truita guanyadora del concurs del Modoni de Llagostera

LLAGOSTERA
SOCIETAT

Marxa per la vida en suport a les mares israelianes i palestines

GIRONA

Barcelona reunirà al juny 14 regions del món per tractar l’adaptació climàtica

BARCELONA
SOCIETAT

Girona, entre les millor ciutats petites del món per viure

GIRONA

Una dona mor atropellada en creuar la N-230 a Lleida

LLEIDA
L’escàndol de la pobresa

Vivint al dia

L’hospitalet de Llobregat
Medi ambient

Musclos farcits de plàstics

Barcelona
EDUCACIÓ

El 95,1% dels alumnes de primària han usat el val escolar

BARCELONA