Societat

JOSEP LLUÍS SALAS

ALCALDE DE PORTBOU

No veig alternativa al ferrocarril

Què va representar per a Portbou el tancament de les duanes i l'aixecament de barreres?
Va ser un cop fort ja que el 40% de la gent vivia de les duanes, un altre 40% del ferrocarril i la resta, del comerç i serveis hotelers. Amb les duanes es van perdre molts llocs de treball, però el ferrocarril de moment aguanta i dóna feina directa a unes dues-centes persones. Aquesta és la nostra lluita més important, la continuïtat del ferrocarril. Jo no hi veig alternativa. Estem treballant per a un altre tipus de turisme més vinculat a l'entorn natural, que és un dels nostres patrimonis més importants, però és molt difícil.
Com els pot afectar l'entrada en funcionament dels túnels del Pertús?
En principi no ens ha de perjudicar gaire ja que al Pertús hi ha una sèrie de dificultats amb el perfil de vies que provoca que moltes mercaderies hagin de passar per Portbou. Tot i això, s'hi fan alguns transports de mercaderies per motius polítics. La Generalitat va apostar per un tren entre el port de Barcelona i el port sec de Lió i, tot i que és una ruïna, l'han de mantenir. Jo he treballat 50 anys en el ferrocarril, 25 com a responsable de l'estació de canvi d'eixos de Cervera. Per tant, es pot considerar que conec una mica bé el tema. S'està parlant de fer unes grans inversions al Far i pocs tenen en compte que bona part del que es necessita a Portbou ja ho tenim. És una incongruència més, com el fet que s'hagi construït el TAV fins al Pertús quan tothom sabia que la part francesa no estaria fins al 2025. L'estació de Portbou treballa al 30% de la seva capacitat i la de Cervera deu estar igual. El problema és que les mercaderies no voten i per això ho tenen tan deixat.
I a banda del tren?
Poca cosa més. El turisme és molt limitat. No hi ha places hoteleres (el 1991 n'hi havia 223 i actualment 119, segons dades de l'Idescat) ja que ningú s'atreveix a invertir per treballar escassament dos mesos. El comerç viu força de la gent dels càmpings de l'altra banda de la ratlla. Entre Port Barcarès i Cervera hi ha unes 450.000 places de càmping. Són càmpings municipals, sense gaires serveis i destinats a gent treballadora que aprofiten algun dia de vacances per venir fins a Portbou o la Jonquera a comprar tabac i alcohol i a posar benzina. Alguns es queden a dinar, prenen els seus apéritifs i els seus digestifs i al final deixen algun calé.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

La Champions ja és aquí!

Girona

Les quatre finques on hi ha la llavor de l’agricultura del futur

Pacs del Penedès
SOCIETAT

Amplien a tot Catalunya el voluntariat de suport a la reinserció d’agressors sexuals

BARCELONA
Equipaments

Badalona inverteix 245.000 euros per millorar l’històric edifici del conservatori

Badalona
Sant Jaume de Llierca

Memòria del maqui Joan Platé Vergés

Sant Jaume de Llierca
SERVEIS

Malgrat de Mar s’estrena en la zona verda amb una prova pilot

MALGRAT DE MAR
SERVEIS

Calella pagarà la neteja de grafits en parets i façanes de particulars

CALELLA

L’impost sobre les emissions de CO2 dels vehicles: fiscalitat verda per lluitar contra el canvi climàtic

la crònica
La crònica

Jugar no és només cosa de nens