Cultura

Més novel·la... gràfica

Des que la historieta va adoptar el format de llibre i va abandonar l’anomenada ‘grapa’, la presència de les vinyetes en la diada de Sant Jordi és cada cop més significativa

Un dels al·licients és, com en la literatura, la signatura, però en aquest cas, com que es tracta d’una dedicatòria amb dibuix, l’atractiu per comprar un còmic es multiplica

Un dia de Sant Jordi de fa 39 anys obria al carrer Templers de Barcelona la llibreria especialitzada en còmic Continuarà, que després s’instal·laria a l’actual ubicació de Pau Claris, a tocar de la catedral. “L’any següent ja vam muntar per Sant Jordi parada a la plaça Sant Jaume un dia que plovia a bots i barrals. Al cap d’uns anys vam decidir que ho celebraríem a la llibreria”, explica el responsable de l’establiment, Albert Mestres, que fidel a la tradició va organitzar ahir sessió de signatures. Hi van passar Bruno G. Valencia, Aitor Marcet, Josep Maria Beà, Paco Baena, Gerardo Balsa, Kim i Rubén Pellejero. Mestres aposta pel Sant Jordi: “El dia del còmic és un invent fet per algunes llibreries per fer negoci, però la diada de Sant Jordi és una tradició, per això a Catalunya té més importància que el dia del còmic.”

Una altra de les llibreries especialitzades de Barcelona és Universal, que aposta la diada de Sant Jordi per donar una presència més destacada al còmic tant a la llibreria com al carrer. Han muntat parada a rambla de Catalunya i han obert al carrer la seva llibreria amb una aposta paradoxal. El primer que veu el vianant són llibres literaris. Pel seu propietari, Ferran Velasco, “es tracta d’un reclam perquè els lectors habituals de llibres entrin a una llibreria de còmic. Hi ha molta gent lectora de llibres que mai entra a un establiment com el nostre”. Ahir van signar Joan Mundet, Marc Brocal, Jordi Ojeda i Manu González, entre altres autors,

Del mateix parer és l’editor de còmics Jordi Coll, que per primer cop ha muntat paradeta de la seva editorial, Amaníaco Ediciones. “És la manera que molta gent s’apropi a un còmic i descobreixi coses que no sap que pot trobar dins d’una historieta”, explica.

Fidels al seu objectiu de ser presents en tots els Sant Jordis, Ediciones La Cúpula va muntar ahir la seva parada al passeig de Gràcia amb una certa inquietud perquè a primera hora no era clar com aniria evolucionant el temps al llarg del dia. El primer llibre que van posar a la taula va ser Croqueta y Empanadilla , d’Ana Oncina. Una obra que sempre funciona. Emilio Bernárdez, responsable de La Cúpula, diu que li sembla perfecte compartir per Sant Jordi el llibre i el còmic. “Però encara estem molt lluny d’una posició equitativa. Normalment aquests dies els mitjans s’aboquen a fer recomanacions de llibres i el còmic queda força relegat.” Més que potenciar un dia del còmic, Bernárdez reclama més visibilitat. “I que es reconegui que estem fent també llibres de molta qualitat.”

Un altre clàssic de Sant Jordi pel que fa al còmic és la llibreria Norma, del passeig de Sant Joan, que des de fa anys organitza al llarg de tot el dia signatura de llibres. Ahir hi havia Sergio Mora, que com a novetat presenta una singular biografia il·lustrada de Chiquito de la Calzada. També signaven Daniel Torres, Pep Brocal i Marc Bernabé, autor especialitzat en temes de cultura japonesa, que va aprofitar la sessió de signatures d’ahir per signar amb Òscar Valiente, gerent de Norma, un altre tipus d’obra: un contracte per a la realització d’un llibre sobre Corea del Nord.

Al carrer
Tot i l’existència d’un dia del còmic, a Catalunya, per la diada de Sant Jordi és quan la historieta surt al carrer. Llibreters especialitzats i editors troben natural compartir espais i dia amb la literatura, però reclamen un tracte més destacat de la historieta i més visibilitat.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.