Música

Un saxo amb identitat

La saxofonista bescanonina Alba Alsina presenta avui al Sunset Jazz Club de Girona el seu debut, ‘El principio’, un disc de jazz d’autor amb tocs flamencs

La saxofonista i compositora bescanonina Alba Alsina presentarà aquesta nit el seu primer disc, El principio, en un concert al Sunset Jazz Club de Girona (22 h, 8 euros), on tocarà amb el seu quartet habitual, que completen Carlos Bayolo, baix; Tom Amat, piano, i Alberto Garrido, bateria. Alba Alsina defineix com “jazz d’autor amb una mica de flamenc jazz” el conjunt que formen les vuit composicions d’ El principio , totes d’autoria pròpia i interpretades sobretot amb el saxo alt, excepte dues –Plany i Las doce acaban de dar, que adapta un martinete de Camarón– tocades amb el saxo soprano. Enregistrat als històrics estudis Laietana de Barcelona –va ser la penúltima gravació que s’hi va fer–, el disc va ser produït per Alsina, Bayolo i Domingo Patricio, que va ser flautista de Paco de Lucía. Marc Miralta toca la bateria en un dels temes (Por tangos) i David Domínguez, les percussions a Terra i Si oscurece. A Plany sona també un quartet de corda format per Pau Vall (viola), Maria Garcia i Marta Guillén (violins) i Ofèlia Carbonell (violoncel).

Alba Alsina, que actualment té 30 anys i resideix des d’en fa sis a Barcelona, va estudiar piano al Conservatori de Girona, fins que amb 15 o 16 anys va descobrir el saxòfon i va tenir com a primer professor Adrià Bauzó. Posteriorment va estudiar el grau superior de saxo jazz al Conservatori Superior de Música del Liceu. “Vaig anar a fer un Erasmus a Holanda i allà vaig veure més clar que no pas aquí quina era la meva identitat: d’on vinc, d’on soc”, explica Alsina, que va crear alguns dels temes ara inclosos a El principio per al seu treball de final de carrera, en el qual va tenir com a tutor el gran saxofonista Gorka Benítez, que per això ha estat en certa manera el primer productor del disc.

Alba Alsina ha estat component i preparant durant un any i mig els temes d’El principio, un títol que fa referència a la il·lusionant nova etapa vital i creativa que obre aquest disc autoeditat i finançat en part amb aportacions de petits mecenes a través de Verkami. A canvi, han rebut des de discos i entrades per als concerts de presentació com el d’avui, fins a concerts particulars i tallers de composició. De fet, Alsina és professora de saxo a l’Escola Municipal de Música de Mataró, i també a Barcelona. Una de les coses que ha pogut comprovar durant la seva experiència docent és que continuen funcionant alguns tòpics sexistes a l’hora de triar instrument. “Cada cop hi ha més dones agafant instruments que no són ‘de noia’, però encara queda molta feina per fer en aquest aspecte”, diu amb coneixement de causa, perquè encara hi ha molt poques saxofonistes.

Alsina estima la música de John Coltrane, Pat Metheny i, mirant més a prop, Perico Sambeat i Jorge Pardo, però també “els músics que creen sonoritats impressionistes, de paisatges i situacions”. La seva música instrumental suggereix també moltes coses i, a falta de lletres, ella s’esforça en els concerts per “explicar una mica el sentit dels temes”.

“M’agradaria molt crear música amb total llibertat. De fet, ni tan sols sé si el que faig és jazz, perquè també hi ha una part de músiques del món”, diu aquesta artista molt ocupada, que ara mateix toca també amb Drop Collective, Hamsa Hamsa, La Reina i, eventualment, amb Joina. Pel que fa al seu projecte en solitari, ja ha estrenat el videoclip de Si oscurece –rodat a la penya flamenca Antonio Mairena, de l’Hospitalet, amb la ballarina Aina Núñez– i té altres concerts en perspectiva: el 7 de març als Caputxins de Figueres i el 18 d’abril al Monumental Club de Barcelona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.