Arts escèniques

Crítica

teatre

Tan simple com arriscat, funambulisme escènic

L’obra té uns personatges complexos amb doloroses contradiccions

El duet Tamayo-Palacios manté el timó de monòleg de denúncia. Si ja ho van fer a Cándida, ara retrocedeix molt més enllà i s’atreveix a representar les maldats dels tribunals civils (a Catalunya no hi va actuar la Inquisició, diu Tamayo durant la representació), que van executar unes dones i atemorir les altres tot buscant bruixes i mals esperits. Des d’una posada en escena molt senzilla (una música èpica molt efectiva) i alguns moments d’extraordinària empatia cap als personatges que va representant Tamayo (l’àvia de la residència recorda la soledat del personatge d’Alba Valldaura a Iaia, memòria històrica, tot i que amb una interpretació menys preciosista). Hi ha documentades més de 400 dones executades en cinc anys. Per aquesta raó, la història comptabilitza fins a 200.000 dones executades durant els segles XVI i XVII, motiu del títol.

200.000 mujeres (que salta del castellà al català per marcar el salt de l’actualitat en una residència d’avis al passat d’un poble de muntanya) és arriscada perquè s’atreveix a representar personatges caricaturitzant-los per donar claus al públic perquè els pugui reconèixer. Representar el dolor de les tortures, per exemple, és arriscat perquè pot resultar ridícul. També hi ha el perill de caure en un maniqueisme estèril, que no aporta gaire res. Però l’obra apunta, amb una interpretació honesta, cap a uns personatges complexos amb doloroses contradiccions. Es podria esporgar algun secundari i dotar de més ritme el desenllaç, però té mèrit sortir indemne de representar uns personatges mitificats pel cinema, amb la simplicitat de les herbes remeieres penjant, una taula, una gerra i un vestuari que es va transformant.

Si acusar de bruixeria la veïna per acaparar les terres podria semblar un exercici egoista per acaparar l’hort, en realitat era la por la que superava l’amor.

200.000 mujeres
Directora: Ángela Palacios
Intèrpret: Anna Tamayo
Dijous, 3 de setembre (fins al 20), a la Sala Fènix de Barcelona


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

FIGUERES

El Festival de Jazz de Figueres torna després de dos anys amb una nova direcció

figueres
música

El FEMJazz! tornarà a tenir la Draga com a escenari principal en la 30a edició

banyoles
Cinema

Cate Blanchett rebrà un Premi Donostia al Festival de Sant Sebastià

Sant Sebastià
ÒPERA

La directora Emma Dante castiga el ‘bullying’ a ‘La cenerentola’ de Rossini

BARCELONA
cinema

Pablo La Parra Pérez, nou director de la Filmoteca de Catalunya

Barcelona

Nou programa d’arts per quan tanqui Can Maristany

SANT CUGAT DEL VALLÈS

Un renovat Aplec de la Salut reviu la llegenda de la pesta

SABADELL
TEATRE

Chévere incorpora llenguatge per a sords i cecs a ‘Helen Keller: a muller marabilla’

BARCELONA
J.M. Codina Tobias
Novel·lista

“La felicitat fa basarda perquè mena cap a una sensació de buit”

Barcelona