Arts escèniques

Crítica

teatre

Retorn de Cunillé i La Ruta 40 a pauses i ànimes

La Ruta 40 (i Lluïsa Cunillé) torna als seus orígens. La companyia reivindica el teatre de text, sigui internacional (Llarg dinar de Nadal, de Thornton Wilder, o La Col·lecció, de Pinter) o de casa (Cúbit, de Josep Maria Miró, o Selecció, d’Albert Arribas). Després d’aventures d’èxit dramatúrgiques (Una lluita constant, amb Carlota Subirós, i Reiseführer, amb Ferran Dordal) tornen als personatges i a un teatre aparentment realista.

També Lluïsa Cunillé retorna als universos foscos i intrigants d’Occisió o Barcelona, mapa d’ombres. Cunillé no se n’amaga pas, de la seva devoció pel cinema. I per allò que té un cert aire rònec, antic, però en què han quedat impregnats nostàlgia, record, desig. Aquesta és la pretensió d’un text intrigant, de personatges hermètics. La directora Lurdes Barba manté la distància i el contrast amb el film amb què dialoga constantment (es projecta puntualment per sobre dels caps dels intèrprets, en els canvis d’escena).

A l’acció trepidant del tiroteig del film, Cunillé hi contraposa uns personatges pràcticament estàtics. El que ha de volar com un llamp és l’atenció de l’espectador per entendre què s’escola entre les pauses de Cunillé. Dibuixa un vaixell amb una situació patètica(un cinema de cel·luloide intuint el seu final, un polític pagat de sí mateix; un tècnic que no suporta la consciència de l’ombra de la corrupció; i una dona que es beneficia de la bondat i el silenci del projectista). Sorprèn que l’espai sigui tan concret, quan els personatges són tot aire, esmunyedissos.

A questa proposta navega voluntàriament en la inconcreció, que si per uns pot ser genial perquè et permet volar, a d’altres els semblarà gratuïta perquè li falta clavar la daga, disparar el tret de gràcia. En tot cas, Els subornats insinua, sense haver de recórrer a la farsa, en la baixesa humana i es presenta des del gust de construir personatges sòlids en un espai/temps ambigu.

Els subornats
Autora: Lluïsa Cunillé
Companyia: La Ruta 40
Directora: Lurdes Barba
Intèrprets: Alberto Díaz, Áurea Márquez, Albert Prat, Sergi Torrecilla
Dissabte 10 d’octubre. Teatre de Salt. Temporada Alta. Tornen al gener a la Sala Beckett


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]
cultura

El jaciment estrena una passarel·la per veure millor les petjades de dinosaure

Fumanya
Kike Maíllo
Director de cinema

“Quan l’èxit no neix del talent, és efímer i buit”

Barcelona
Festival de canes

Els deliris de grandesa de Coppola

canes
Estrenes de cinema

Belén Rueda, una dura entrenadora de gimnàstica rítmica que es col·lapsa

barcelona
François Cluzet i Thomas Lilti
Protagonista i director de ‘Los buenos profesores’

“Els actors i directors cuidem l’estat d’ànim de la gent”

Donostia

El jove jazz català conquereix Nova York i Amsterdam

Girona
Eugènia Broggi
Fundadora de l'editorial L’Altra

“Les editorials independents som molt dependents dels bancs i això és una cosa bona”

barcelona
comèdia romàntica

Meg Ryan i David Duchovny, l’escalf d’un antic amor

cinema / drama

Calma tensa en família amb ‘Un sol radiant’