Arts escèniques

Desconfiança eterna

La por a la immigració, en un muntatge comunitari de Marta Galán al Lliure

Forasters vindran..., amb dramatúrgia i direcció de Marta Galán Sala, volia ser un mirall entre dues generacions d’immigrants: les que van venir de la Península cap a Barcelona i que van malviure en barraques durant unes dècades i la que els últims anys està arribant des de l’estranger i malviu sense dret a la residència ni a treballar. L’obra s’estrena avui i estarà en cartell a l’ Espai Lliure fins al 25 d’aquest mes. L’espectacle és el resultat d’una investigació entrevistant joves (a qui dona suport la Taula de Joves Comtal) i avis que van protagonitzar la immigració als anys cinquanta i seixanta. Tot el material ha servit per completar una peça d’autoficció que protagonitza Susanna Barranco, que recorda l’arribada dels seus avis a Barcelona. Va ser arran d’aquest treball que va descobrir que el seu pare havia nascut en una barraca. L’acompanyen en aquest viatge iniciàtic Núria Lloansí i Juan Navarro.

Dificultats burocràtiques no han permès que els joves tinguin més presència en l’actual muntatge. Però ja hi ha prevista una segona peça (pels volts de l’estiu vinent) en què ells podran explicar el seu testimoni per comprovar que, efectivament, la desconfiança i l’estigmatització se segueix repetint(ara amb l’agreujant que molts dels que els penalitzen van patir un menysteniment similar, sembla insinuar la hipòtesi). Les mateixes autoritats franquistes perseguien les persones que arribaven a l’estació de França, a Barcelona, si no tenien una adreça on allotjar-se. Això trenca la teoria que el franquisme va propiciar la immigració per dominar els catalans, comenta la directora. En realitat, no va ser ben vista la immigració fins que no es van començar a construir grans edificis perquè els habitessin i no va donar impuls al renaixement industrial de la capital catalana, ja entrats els anys seixanta. Paral·lelament a la investigació amb els testimonis, també s’ha consultat centres de recerca com pot ser l’Observatori de Vida quotidiana de Barcelona i reflexions d’intel·lectuals, com la pregunta que es formula l’antropòleg Manuel Delgado: “Som capaços de fer una societat heterogenètica o no?”

Galán, una dramaturga de notable trajectòria amb dues dècades de carrera, ha estat indagant els últims deu anys en el teatre comunitari, perseguint un teatre social que reivindica la memòria i el testimoni de les persones ignorades al carrer. Treballa des del 2012 amb un grup d’àvies, veïnes de l’Antic Teatre, amb qui ja han fet un parell d’espectacles (Bellesa i Souvenir). La intenció era ajuntar al Lliure joves i avis, però el risc de possibles contagis ho va impedir.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

art

El FAD es converteix en la Federació FAD

barcelona

Més de 90 originals aspiren al 57è Premi Bertrana de novel·la

Girona
convenció

La CatCon s’expandeix com l’Univers

vilanova i la geltrú
ROSES

La il·luminació del Castell de la Trinitat rep un primer premi en els (D)arc Awards

ROSES

L’edició integral de Kavafis, el poeta de l’amor sensual

Empúries
LLENGUA

Joan Vall: “La llengua es defensa a les urnes”

BARCELONA
cultura

Jusèp Boya, Gemma Carbó i Rosa Lluch Bramon seran els experts que assessoraran el procés per escollir el nou director del Muhba

barcelona
LLIBRES

Litterarum dedicarà la propera fira a reivindicar l’art com a teràpia

BARCELONA
Cultura

Mor als 89 anys el periodista i escriptor francès Bernard Pivot