Les obres «Regla de tres» i «La conquesta del Pol Sud» guanyen el premi Quim Masó

Els responsables del guardó van atorgar dos premis perquè el projecte guanyador el 2008 no es va poder estrenar

Regla de tres és un espectacle escrit expressament per Joan Casas per a la companyia Les Mateixes, formada per la baix-empordanesa Berta Giraut i la pierenca Elisabet Vallès, a les quals s'han afegit, per a aquest espectacle, Marc Garcia Coté, la directora Ester Nadal i Ivette Viguetà en l'ajudantia. Giraut i Vallès ja van treballar amb el traductor, dramaturg i escriptor Joan Casas en la seva primera obra, Elles mateixes, que va néixer com a treball de carrera i va acabar amb una gens menyspreable vida comercial. Posteriorment, Casas va conèixer Marc Garcia Coté i va acceptar el repte, en paraules seves, d'escriure una peça per a tots tres. Segons el mateix Casas, volia fer «una peça per a tres actors joves, que parlés de tres actors joves i que fos una eina perquè tres actors joves poguessin trobar i crear plaer». L'obra explica la història de dues actrius que s'han citat per llegir el guió d'un fil que han de protagonitzar juntes. Són dues, però es fa palesa la presència d'un tercer, un actor amic de totes dues, mort en un accident. Durant la trobada, les actrius llegeixen l'escena clau del guió del film.

La conquesta del Pol Sud, de Manfred Karge, és l'altre projecte premiat. La direcció és de Carles Fernández, que s'ha basat en la traducció d'Albert Tola i la dramatúrgia de Raquel Tomàs, un producte d'Àreatangent, que en el darrer festival de Temporada Alta va fer el taller de dramatúrgia en viu a El Cafè del carrer Ciutadans. En el repartiment, encara en curs, hi ha actors com Jordi Brunet (Jet lag, El coronel Macià), Rafa Cruz, Jordi Llordella (El silenci abans de Bach, La bella Helena, Surabaya) i Armand Villén (Primera història d'Esther, Sis personatges en busca d'autor, El ángel exterminador). A La conquesta del Pol Sud un grup de desocupats d'un barri de la perifèria, que es troben periòdicament en espera que la seva sort canviï, es lliuren al joc de representar la conquesta del Pol Sud a càrrec de Roald Amundsen i el seu equip, l'any 1911. La peça barreja una crítica a la societat uniformitzadora i un homenatge a la capacitat de somiar, i la confronta amb la realitat. Segons Fernández, l'obra parla «de com conviuen (i lluiten) les nostres realitats amb els somnis i il·lusions, de com les persones es munten (ens muntem) la pel·lícula per poder seguir vivint».

L'extraterrestre d'en Terribas

En l'acte de lliurament dels premis no hi va faltar res. Des de l'humor descordat de Sergi López, que volent explicar el procés de creació del seu darrer espectacle, Non solum, va convertir Guillem Terribas en un de les desenes de personatges que hi interpreta, concretament un extraterrestre que fa de llibreter, fins a la petició del jurat, en boca de la seva portaveu, la crítica d'El País Begoña Barrena, que els projectes presentats siguin de teatre de text –no tots els presentats ho eren–, que a més va expressar el dubte que l'edat de les intèrprets de Les Mateixes fos l'adequada per representar l'obra proposada. Joan Casas, l'autor del text, va aprofitar per reivindicar les seves actrius i per dir que estava segur que tenien l'edat adequada. Casas va afirmar que aquest premi podia marcar un «abans i un després» de la seva pròpia carrera com a autor, com a mínim a Catalunya, on, molt a pesar seu, no s'ha prodigat gaire. El responsable del text de Regla de tres va manifestar, quan va rebre el premi, que li feia una il·lusió especial guanyar-lo perquè està «tan ben pensat», ja que ajuda a la producció de la peça.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.