Cultura

Crítica

cinema

La ràbia

Peter Mullan es va donar a conèixer com a actor d'algunes pel·lícules de Ken Loach. Això li va conferir una aura d'home del poble, de proletari orgullós i sense complexos, que hauria pogut traspassar tal qual a les seves imatges quan va tenir la oportunitat de dirigir. No ho va fer, però. O potser ho va fer d'una altra manera, com ja sabíem per Orphans i Les germanes de la Magdalena, els treballs anteriors a aquesta Neds que ens ocupa. Diguem que ho va fer incorporant un element crispat, gairebé histèric, que precisament és tot el contrari de la tranquil·litat revolucionària amb què s'expressa Loach. I això pot ser que vulgui dir que, mentre que l'autor de Riff-Raff o Plovent pedres sembla tenir les coses molt clares, el seu fals deixeble és més turmentat i fràgil.

Doncs bé, aquí està la definició perfecta de Neds: la pel·lícula d'una persona que se sent tan malament amb les seves experiències i el seu entorn que no pot fer res més que filmar amb nervi i amb tota la sinceritat que li és possible. Llàstima que aquesta decisió també el porti cap a una confusió que fa de Neds un treball desequilibrat i de vegades absurd. La recreació del Glasgow dels setanta, d'una escola, d'una família, de la decisió de trencar amb tot i abraçar l'autodestrucció, són elements que pertanyen a una tradició literària i cinematogràfica que Mullan vol fer seva amb un tarannà personal, lliure, desimbolt. I la veritat és que li funciona a estones, quan l'estil és més directe i realista, no tant a la manera pulcra de Loach com a la del Free Cinema. En canvi, quan el to vol ser poètic i metafòric les coses es compliquen i la pel·lícula voreja el ridícul, sobretot en una part final literalment delirant.

Neds
Dir.: Peter Mullan. Int.: Conon McCarron i Martin Bell.
Regne Unit, 2010


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Nau Albet i Marcel Borràs se separen, a l’escenari

BARCELONA
arts escÈniques

El torneig del Temporada Alta suma 100 autories

BARCELONA
Llibres

El debutant Jordi Font narra el món rural des de dins

Sant Andreu Salou
girona / salt

L’èxit dels festivals familiars: de la petiTA a El nostre festival

girona
art

Exposen dues obres al carbó de les pintures murals que Obiols va pintar al Castell del Remei

penelles
música

El grup català Opus One pateix un robatori dels seus instruments a Sevilla i veu perillar el seu projecte d’homenatge a Mike Oldfield

girona
literatura

Participació històrica en el premi Planeta, amb 1.129 obres presentades d’arreu del món

BARCELONA
Cultura

Jaume Bover, un bibliotecari referent

Cultura

Jake Abraham, actor del ‘thriller’ ‘Lock, stock and two smoking barrels’