Cinema Critica

crítica

Àngel Quintana

Un amor cibernètic

‘Her' de Spike Jonze funciona com una faula sobre l'existència d'un món en què allò real i allò virtual semblen confondre's, i en què els efectes reals conviuen amb els efectes programats per un sistema operatiu

Theodore Thombly –Joaquin Phoenix– és un personatge solitari. Treballa envoltat d'ordinadors. Viu en solitud, però manté un contacte humà amb nombroses persones gràcies a les noves fonts d'informació virtual. La seva existència sembla desenvolupar-se en un present molt determinat. En l'horitzó veiem l'skyline d'una indeterminada ciutat moderna que no ens resulta estranya. A l'interior dels habitatges podem veure-hi tot tipus de tecnologies que com forces robòtiques marquen les passes de l'existència del protagonista. Estem en un món en què la comunicació interpersonal manté les persones en xarxa, mentre la desconnexió afectiva es posa més de manifest. L'excés de comunicació porta a la incomunicació. Spike Jonze construeix un univers futurista que actua com a faula sobre el món contemporani, on les multipantalles creen noves xarxes afectives, mentre les relacions humanes cada cop són més distants.

Com sol ser habitual en el cinema de Spike Jonze, allò que entra en crisi són les lleis de la versemblança. En els primers moments de Her, Theodore Thombly es troba en una forta crisi afectiva després de la separació de la seva esposa. Pocs minuts després veiem com la crisi d'afecte se sublima amb l'existència d'una proposta de relació. Tot podria fer suposar que estem davant d'una història de contactes virtuals, de relacions en xarxa que algun dia es concretaran en relacions interpersonals. El repte que proposa Spike Jonze és el de veure com un amor absurd i impossible pot fer-se real. La relació de Theodore Thombly no és una relació normal. La veu d'un sistema operatiu no triga a convertir-se en la confident que llança una proposta de desig sexual. Les lleis de la versemblança entren en crisi en benefici del pes de la faula. Spike Jonze força les coses però amb prou habilitat per saber trencar amb la lògica de l'absurd i imposar un procés d'identificació que malgrat la seva estranyesa està ben estructurat. El camí iniciat amb Como ser John Malkovich acaba concretant-se amb una proposta desconcertant en què l'omnipresència física de Joaquin Phoenix contrasta amb la invisibilitat de Scarlett Johanson, convertida en una veu sense presència.

Les lleis de la ficció troben una fàcil ubicació en una proposta dramàtica que Spike Jonze sap dominar amb certa mestria, però tot plegat sembla voltat d'una certa contradicció. Si en lloc de sentir-nos satisfets amb l'engranatge absurd de la pel·lícula observem Her com una història d'amor, veurem que es desenvolupa a partir d'una sèrie de moments convencionals. Hi ha la coneixença entre la parella, la passió, el cansament i la ruptura. La lògica dels quatre moments de l'amor funciona a partir d'una dramatúrgia convencional en què passem de la novetat al cansament, de la passió als malentesos i a l'esclat de la gelosia. Més d'un espectador pot sentir-se reconfortat en veure com l'amor amb una màquina pot adquirir dimensions humanes, però és evident que darrere la proposta emocional hi ha un desig d'afluixar el llistó perquè Her deixi de ser una raresa i sigui una proposta brillant però fàcilment digerible.

La generació del 69
Spike Jonze va néixer l'any 1969, el mateix any que Wes Anderson i Noah Baubach. Els tres directors que els pròxims mesos estrenaran noves pel·lícules formen part d'un cinema en què a partir d'un desig d'independència es proposen noves vies per al cinema de consum. Her de Spike Jonze és una estranya pel·lícula independent amb estrelles, que funciona com una delicada comèdia romàntica en què els protagonistes en lloc de viure el sexe real se senten satisfets de la seva relació de sexe virtual.
Her
Direcció: Spike Jonze Interpretació: Joaquin Phoenix, Amy Adams, Rooney Mara, Olivia Wilde, Scarlett Johansson Gènere: drama País: EUA, 2013


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Un concurs de curtmetratges amb mòbil al festival de cinema de Blanes

blanes
patrimoni

Distinció europea per a l’Hort Petit del monestir Pedralbes

barcelona
llengua

Plataforma per la Llengua homenatjarà els seus socis en els onzens premis Martí Gasull

barcelona
PATRIMONI

Enllestida amb èxit la fosa de la nova campana ‘Carme’ de Mataró

MATARÓ
Crònica

Guillem Gisbert, la primera masurca

música

‘Eufòria’ torna al palau Sant Jordi el 30 de juny amb un doble concert

Barcelona
música

Lluís Figueras & The Demons estrena el videoclip de ‘Lagarto Lagarto’

girona
CÒMIC

La il·lustradora Marika Vila guanya el Gran Premi Comic Barcelona

Barcelona
Crítica

Sara Blanch, l’estima d’un cant