Art

Les Bernardes es rendeix a la mística

Dedica una exposició al compositor estonià Arvo Pärt, i dues més a Salvador Juanpere i Albert Bonay

El Centre Cultural Les Bernardes de Salt va inaugurar ahir les noves exposicions del cicle dedicat a la natura com a refugi amb una presència de luxe: la del compositor estonià Arvo Pärt (Paide, 1935), una de les figures més destacades de l’avantguarda soviètica, del qual es documenta el procés de creació d’El lament d’Adam, una composició per a cor i orquestra escrita el 2009 a partir d’un text en eslau del monjo del Mont Athos sant Silvà dedicat a l’arximandrita Sofroniï. L’obra va ser un càrrec conjunt de les Capitals de la Cultura d’Istanbul (2010) i Tallinn (2011), i es va estrenar a l’església de Santa Irene del Palau de Topkapi d’Istanbul el 7 de juny de 2010. Els textos de sant Silvà són poderosos testimonis de fe a través de pensaments i il·luminacions que Sofroniï va recollir amb fervor. El lament d’Adam va ser escollit per Arvo Pärt per tal de celebrar el seu acostament tant al testimoni de Silvà com per llançar un missatge al món a través d’aquest acte d’unió de les cultures de Turquia i Estònia. El mateix Pärt explica: “El nom d’Adam és un mot col·lectiu no només per al conjunt de la humanitat, sinó per a cada individu, sense importar el moment, el temps, la classe social o la religió. El nostre avantpassat Adam va preveure la tragèdia humana que havia de venir i ho va experimentar acceptant la seva pròpia responsabilitat i culpa, resultat del seu acte pecaminós. Va patir tots els cataclismes de la humanitat en les profunditats de la desesperació, inconsolable en la seva agonia.”

Les altres dues exposicions que es podran veure a Les Bernardes fins a finals d’any són de Salvador Juanpere i Albert Bonay. Juanpere exposa a la sala 29 m2 Motor-cor 2003, on construeix amb un procés artesanal i material orgànic una contradicció en si mateixa: una escultura de fusta amb forma de motor de cotxe que reprodueix els batecs del cor, a través de la qual l’artista parla no només de si mateix i de les seves contradiccions, sinó també dels seus interessos per la ciència i la creació manual. Bonay, per la seva banda, porta a la sala La Talaia Body Awareness, una reinterpretació de les vanitas a través del diàleg entre la fragilitat del procés de fusió del vidre, el cosit de les teles pintades i foradades i la persistència de l’àcid a mesura que devora el metall.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia