Empreses

Adi obrirà filial al Brasil per vendre processos químics a Sud-amèrica

El grup factura uns 30 milions i aposta pels mercats emergents de llatinoamèrica i del nord d'Àfrica, un cop s'ha consolidat a Europa.

Des de fa uns sis mesos s'està notant la recuperació

La química està present en l'elaboració de gairebé tots els productes, fet que ha permès a l'empresa familiar Grupo Adi, amb seu central a Terrassa, tenir prou marge de maniobra per anar adaptant-se a les necessitats i demandes de cada sector malgrat els anys de crisi. En els setze anys de funcionament de la companyia que lidera Jordi Simó, ja està prou consolidada a Europa, amb gairebé una vintena d'empreses a l'Estat espanyol, Portugal i França, a més d'Algèria i el Marroc. A l'Índia hi tenen una branch office i disposen d'una central de compres a la Xina.

Exporten processos químics fets a mida per als seus clients i en distribueixen d'altres per a tercers, bàsicament a multinacionals, arreu del món gràcies a acords amb agents i distribuïdors, però aviat faran un pas més en el seu procés d'internacionalització amb una nova adquisició al Brasil que els permetrà obrir una nova filial a São Paulo i completar la seva penetració al mercat Sud-americà. Aquest és un mercat creixent com el del nord d'Àfrica, on Adi ha facturat 2 milions d'euros en menys de tres anys i espera arribar als 5 el 2015.

Des de 1997 l'èxit de la companyia és un fet. Va començar un negoci familiar amb quatre persones i ara ja tenen 110 treballadors, i preveuen tancar la facturació enguany amb uns 30 milions, quan el 2012 van superar els 27 milions. La clau, explica Simó, és haver crescut havent apostat pel coneixement dels mercats i servint valor afegir en els processos químics mimant la recerca i el desenvolupament a demanda dels seus clients als seus propis laboratoris. Per aquest motiu han invertit enguany 400.000 euros per fer dos nous laboratoris aprofitant l'adquisició d'una nova seu central a Terrassa. Des del 2006 el procés d'expansió s'ha anat fent amb l'adquisició de filials a multinacionals que s'han anat replegant als seus països d'origen pel fenomen de la globalització (Alemanya, els Estats Units i Holanda) o començant la implantació des de zero. Un altre dels seus punts forts és la capacitat logística, ja que han centralitzat l'activitat a l'Estat espanyol en unes noves instal·lacions de 7.000 m² a Callús, que s'afegeixen als tres magatzems que ja tenen a Portugal (Porto, Lisboa i Pombal) i, com explica Simó, també estan obrint una plataforma logística a Casablanca.

El holding està en procés de reestructuració per unificar les diverses empreses repartides arreu del territori sota el paraigua d'una única marca i empresa identificativa a cada país. I és que el grup està estructurat en diverses empreses que treballen en cinc divisions: tèxtil, pintures i construcció, adhesius, ceràmica i galvanitzats.

El 70% dels prop de 30 milions de facturació el centralitzen les filials, que tenen autonomia a cada país, i per aquest motiu Simó afirma que són com “una petita multinacional familiar”. Tot i que també va creixent any rere any l'exportació, només representa el 10% del volum total de vendes. El 65% de la facturació és marca a tercers, distribuint productes de multinacionals com si fossin el seu equip de venda, mentre que el 35% restant és producte o processos propis, de la marca Adi, una estratègia que estan potenciant en els darrers sis anys.

Recuperació econòmica

Simó és dels empresaris que sempre veu el got mig ple i, malgrat reconèixer que la crisi es va notar sobretot en els sectors tèxtil i de la construcció, també ha servit per fer més fortes i deixar millor preparades les empreses sense tenir l'ajuda de les polítiques dels governs de torn. Assegura: “Des de fa sis mesos estem notant la recuperació” en aquests dos sectors. En el tèxtil, la Xina està potenciant el seu mercat interior, i això ha provocat que es torni a fabricar a Europa en ciutats tradicionals del sector, com ara Porto i Milà, i al sud d'Alemanya. I en la construcció, l'impuls l'estan notant en el sector de la rehabilitació.

Per Simó, “a partir d'ara tot és sumar” i creu que gràcies als ajustos empresarials, a l'exportació –segon país darrere Alemanya–, la mà d'obra qualificada i barata, el desenvolupament tecnològic i l'aposta per productes amb valor afegir, farà que en tres anys estiguin per sobre d'Itàlia.

Jordi Simó i la seva dona són els fundadors d'aquesta empresa situada a Terrassa que en setze anys s'ha convertit en tot un holding del sector químic gràcies al seus departaments tècnics i comercials arreu d'Europa, unes potents plataformes logístiques i tres laboratoris.
Facturació
30 M€
Treballadors
110
Any de fundació
1997


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.