Opinió

A la tres

Propera circulació...

“Gairebé mig segle de deixadesa en inversió ferroviària només es compensa amb dècades de millora, no un mandat. Europa hauria d’obligar-hi, com el cas dels peatges

Soc un dels milers d’usuaris que han abandonat les rodalies i tinc la sort que puc disposar d’un mitjà de transport alternatiu, depenent de l’Autoritat Metropolitana del Transport. Abans els FGC, el tramvia o el metro. La darrera experiència, fa una setmana, es va saldar amb una pèrdua de tres hores, per intentar desplaçar-me tres estacions que disten 9 quilòmetres, una hora tancat al comboi de l’R4 i tornar a casa sense saber quina avaria hi havia hagut, per què remolcaven el tren, fins on, quan arribaria l’alternatiu...? La deixadesa en inversions a rodalies gairebé supera el mig segle, si es té en compte que Cercanías es va crear el 1979, i fins aquesta legislatura no s’hi ha invertit continuadament en millores. Els anys vuitanta, Renfe tenia una situació deficitària tan gran que va tancar forca línies amb pocs usuaris. No va ser fins als noranta que va començar a invertir en la millora d’algunes infraestructures, en el quinquenni de presidència de Mercè Sala. Però la falta d’inversió ha estat endèmica fins gairebé l’actualitat, entre governs que prioritzaven l’alta velocitat, altres xarxes com la de Madrid, o obres faraòniques com Sagrera. Dècades de volguda desatenció estatal no poden ser compensades amb una legislatura sencera d’obres. En caldria almenys una dècada, de millores a la xarxa, i sobretot a la seva infraestructura i combois. I més informació i transparència. Perquè la ministra en funcions Sánchez, que és una de les que hi ha invertit més, també és la que permet falsedats per encobrir avaries, com la catenària de Gavà recentment reparada, o el Talgo que descarrila repetidament al Garraf...

La Comissió Europea obligarà l’Estat a invertir en infraestructura ferroviària si no vol haver d’implantar peatges a les autovies el 2024, com a condició per reduir les emissions contaminants. Però gairebé li hauria d’exigir un mínim d’inversió ferroviària per usuari! Mentre no arriba la dècada d’inversió, anem doblant avaries, també, en només una dècada.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.