Societat

POBRESA ENERGÈTICA

La Generalitat sancionarà Gas Natural si no acredita que va comunicar el tall de llum als serveis socials de Reus

El Departament d'Empresa dóna cinc dies de marge a la companyia per presentar tota la informació

La Generalitat ha anunciat que obrirà un expedient sancionador a l'empresa Gas Natural si no acredita que va comunicar als serveis socials de l'Ajuntament de Reus que havia tallat la llum a la dona de 81 anys morta en l'incendi de casa seva, tal com preveu la llei 24/2015.

En la roda de premsa posterior al Consell Executiu, el conseller Jordi Baiget ha explicat que aquest dimarts el Departament d'Empresa i Coneixement ha lliurat un requeriment d'informació a l'empresa, que ara té un termini de cinc dies per respondre i acreditar si va complir els protocols establerts.

Segons l'Ajuntament, la companyia no va fer arribar cap comunicació als serveis socials. D'altra banda, el conseller Baiget ha confirmat que, fins al moment, el Govern ha interposat divuit sancions de 10.000 euros a empreses subministradores per incomplir la normativa vigent i ha garantit que seguiran actuant “amb tota la contundència” davant d'aquest tipus de casos.

Segons Baiget, en el cas de Reus es va produir un tall de subministrament elèctric per part de Gas Natural “presumptament sense l'avís corresponent als serveis socials de l'Ajuntament”, tal com s'exigeix per principi de precaució en la llei 24/2015.

Davant d'aquests indicis, el Departament ha fet avui mateix un requeriment de sol·licitud d'informació a l'empresa, que ara disposa de cinc dies per aportar tota la documentació sobre el cas i confirmar si ha seguit o no els protocols. En cas que no hagués fet la comunicació pertinent al consistori abans de procedir al tall de la llum, el Govern incoarà un expedient sancionador.

El Govern ja ha imposat 18 sancions per import de 10.000 euros

Fins al moment, el Govern ja ha interposat 195 denúncies, ha incoat 115 expedients i ha tramitat 119 propostes de sanció per incompliments de la normativa. D'aquests, 18 expedients ja s'han tancat i han comportat sancions a les empreses subministradores, totes elles per un import de 10.000 euros, atès que no eren reincidents. Aquesta és la quantitat mínima de sanció prevista en els casos greus, que poden arribar a un màxim de 100.000 euros.

El conseller d'Empresa ha defensat que el Govern seguirà aplicant la llei i imposant sancions “amb tota la contundència”, però ha advertit que caldrà esperar a resoldre l'expedient per conèixer si en el cas de Reus, en què s'ha produït una víctima mortal, aquest barem econòmic podria ser superior i si podria considerar-se com a una infracció molt greu -amb multes de fins a un milió d'euros-.

El Govern no descarta canviar la llei si no arriba a acords amb les companyies pel bo social

Baiget ha defensat que l'executiu és partidari de poder tenir “totes les competències” per tal de definir una tarifa elèctrica que incorpori un bo social, malgrat el rebuig de la patronal elèctrica. En aquest sentit, ha recordat que la llei preveu la celebració de convenis entre la Generalitat i les companyies, però que fins ara només han aconseguit acords amb més d'una vintena d'empreses subministradores d'aigua.

El conseller ha manifestat que el Govern no defallirà i seguirà treballant “intensament” per tal d'arribar a acords amb les companyies de llum i gas, amb qui s'ha reunit, ha dit, fins a 25 vegades. En cas que no es pugui arribar a una entesa sobre la tarificació social, Baiget ha avançat que plantejaran un canvi de legislació per poder actuar de forma “unilateral” i tenir potestat per exigir “determinades obligacions” a les companyies elèctriques.

Al seu torn, la consellera de la Presidència i portaveu del Govern, Neus Munté, ha manifestat que, malgrat els recursos contenciosos interposats per la patronal elèctrica, l'executiu es manté ferm en el seu posicionament i té la voluntat “d'aplicar la llei i tot allò que sen deriva” en l'atenció de les situacions de pobresa energètica.

La veïna de Reus estava sent “vigilada” pels serveis socials, però havia rebutjat ajudes

Baiget ha afirmat que, des d'aquest dilluns a la tarda, han estat en contacte directe amb l'Ajuntament de Reus. El consistori, que al seu torn també ha anunciat que emprendrà accions legals contra Gas Natural, ha informat al Govern que l'àvia “estava sent vigilada i tractada pels serveis socials” i que, de fet, tenia obert un expedient de vulnerabilitat social des del 2013.

Segons Baiget, el consistori considera que es tracta “d'un cas complex” des del punt de vista d'atenció social perquè hi havia una situació de “família desestructurada”. En aquest sentit, Baiget ha dit que, al contrari del què s'havia manifestat inicialment, l'anciana no vivia sola, sinó que ho feia amb la seva néta i el company sentimental d'aquesta, a més d'una filla d'aquest home.

El conseller d'Empresa i Coneixement ha manifestat que, si bé havia sol·licitat un ajut municipal per al pagament de l'aigua, no consta que la dona hagués fet el mateix amb el subministrament elèctric. A més, segons Baiget, la dona havia arribat a rebutjar determinats ajuts -l'últim, un servei d'assistència domiciliària el 3 de novembre- i havia arribat a impedir l'accés del personal dels serveis socials al seu domicili.

El conseller ha traslladat el condol del Govern per la mort de la veïna de Reus i ha recordat que el cas està sota investigació dels Mossos d'Esquadra. En aquest sentit, ha manifestat que el Govern posarà a disposició dels investigadors i de la justícia tota aquella informació que vagi obtenint.

Les companyies estan obligades a avisar els serveis socials abans de tallar el subministrament

Segona la llei 24/2015, l'empresa, amb la cessió de dades expressa o tàcita del consumidor, abans de fer qualsevol tall del subministrament ha d'adreçar-se al servei social del municipi de l'afectat per a sol·licitar un informe que acrediti si la persona es troba o no dins d'una situació de risc d'exclusió residencial. Si el consistori ja disposa de les dades de la persona, els serveis socials han de fer l'informe en el termini de 15 dies i enviar-lo a l'empresa que els ho ha demanat.

Si transcorregut aquest termini no s'ha dictat resolució expressa, la Llei recull que “s'entén que la persona o unitat familiar es troba efectivament en situació de risc i no se li pot tallar el seu subministrament”. A més, en la tramesa dels informes a les companyies subministradores, els serveis socials han de recordar que si procedeixen al tall de subministrament d'una persona en situació de risc d'exclusió residencial, estaran incomplint amb el principi de precaució establert a la Llei 24/2015 i que, per tant, poden ser sancionades d'acord amb la normativa de consum.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.