Societat

JULI GENDRAU

DIRECTOR DEL SERVEI CATALÀ DE TRÀNSIT

“Fins al 2020 posarem en marxa deu radars més”

“L’increment de la mortalitat durant els dies de cap de setmana no és atribuïble a l’increment generalitzat de la mobilitat”

“Ara estem una mica lluny de poder aconseguir els objectius de reducció de sinistralitat viària”

“Estem d’acord amb la proposta de retirar fins a 6 punts del carnet a aquells que condueixin i parlin pel mòbil”

Conductor abans dels 18 anys
Aquest berguedà de 49 anys condueix des dels 14 anys, quan va obtenir la llicència per portar ciclomotor. Enginyer de formació va entrar a la política com a regidor a Berga, ciutat de la qual en va ser alcalde dues legislatures. Ha estat delegat del govern a la Catalunya Central i ha tingut diversos càrrecs a Interior

El director del Servei Català de Trànsit, Juli Gendrau, analitza les causes de l’increment de la sinistralitat a la carretera.

A data d’avui, 3 d’agost, quants morts hi ha per accident?
Tenim 114 víctimes mortals a la carretera en 93 accidents.
La xifra s’ha disparat.
Fins a 31 de juliol hi ha un 22% de creixement en relació amb el mateix període de l’any passat.
L’increment de la mobilitat explica l’augment del nombre de morts?
Hi ha un 2% més de mobilitat i això explicaria un increment d’entre un 17 i un 18% entre setmana, però el que no és atribuïble és que hagi crescut molt la mortalitat en cap de setmana.
I l’objectiu de mortalitat zero, és una quimera?
Aquest és l’objectiu que marca la Unió Europea per a l’any 2050. Hem de continuar treballant en aquest sentit. Abans, el 2020 el nostre pla de seguretat viària ens marcava una reducció del 45% en relació amb les dades del 2010 i ara estem una mica lluny d’aconseguir-ho.
I per aconseguir aquest objectiu què cal fer?
Hi ha molts camps a treballar i tothom s’hi ha d’implicar. L’administració sola no ho aconseguirà per molta formació i moltes mesures coercitives que posem. Ara, per exemple, hem detectat un increment de velocitat com a causa dels sinistres.
Quins altres factors hi ha en la sinistralitat?
Hem notat un relaxament en la velocitat. Les persones que abans quedaven ferides en accidents ara, per aquest augment de la velocitat, passen a ser víctimes mortals. També ens preocupa que tenim més víctimes en cap de setmana. Els caps de setmana els cotxes porten més ocupació i per tant hi ha un increment de les multivíctimes en accidents. També estem detectant un increment de la presència d’alcohol i drogues.
Sembla que la gent ha oblidat que per conduir ni es pot córrer ni es pot beure.
El més preocupant és que això està passant en moments d’oci i que les víctimes no són gent jove. En el cas de les motos ens movem en franges de 35 a 50 anys i en els cotxes ens movem en edats similars. Efectivament estem parlant d’un tipus de persona que hauria d’estar conscienciada dels riscos.
L’única manera de frenar la velocitat són els radars. N’hi haurà més?
Ara se n’activaran tres de tram, a partir del setembre, a l’A-2 i a l’AP-7 i un altre a Badalona. Amb vista al 2019 i 2020 n’hi haurà tres més de tram i quatre de fixos. En total, deu de nous entre ara i el 2020.
Quin resultat tenen?
Als llocs on hi tenim radars instal·lats la sinistralitat i les víctimes baixen un 59%.
Què s’hi pot fer amb l’ús dels telèfons mòbils en el cotxe?
Les distraccions són la causa d’un de cada quatre sinistres. Ara s’ha posat damunt la taula la reforma del Reglament de Trànsit per sancionar amb la retirada de 4 a 6 punts del carnet i això nosaltres no ho veiem malament perquè en el seu dia des del Servei Català de Trànsit ja es va demanar una mesura en aquest sentit.
Dilluns es va reunir amb Pere Navarro. Van parlar de l’N-340?
Ell és d’aquí i ja coneix la problemàtica del país. Precisament avui [ahir per al lector] nosaltres ja hem publicat les restriccions de trànsit per a vehicles pesants a l’N-340 i 240 i estem pendents que Foment publiqui les bonificacions per passar els camions a l’autopista. Nosaltres ja hem fet la feina que ens tocava i ara pertoca al govern espanyol fer la seva.
Quina complicació específica té el transit a l’estiu?
Fins ara es parlava d’operacions sortida i tornada en dies molt concrets, però avui en dia ha canviat i estem veient que aquesta sortida es reparteix al llarg dels caps de setmana de juliol, i a l’agost hi ha molt moviment els dissabtes en el corredor de l’AP-7 de gent que va o ve de l’Àfrica.
L’agost és tranquil?
Hi ha més moviment de desplaçament fins a zones de costa, però un cop la gent arriba a lloc el trànsit és més pacífic, però cal no abaixar la guàrdia.
A l’estiu hi ha més ciclistes a la carretera. Com s’ha de protegir aquest col·lectiu?
Ara hem difós un vídeo a les xarxes explicant al ciclista com s’ha de comportar i també com s’ha de comportar l’automobilista que, per exemple, està autoritzat a trepitjar la contínua per avançar les bicicletes si la carretera és ampla i hi ha prou espai.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia