Educació

L’OCDE ajorna la publicació dels resultats de lectura d’Espanya de l’informe PISA després de detectar “anomalies”

El organisme constata un “comportament de resposta inversemblant” per part d’alumnes d’alguns centres

L’Organització per a la Cooperació i Desenvolupament Econòmic (OCDE) ha anunciat l’ajornament de la publicació dels resultats de lectura d’Espanya de l’informe PISA 2018 després de detectar que hi ha hagut “anomalies”. Segons ha informat l’organisme a través d’un comunicat, han constatat que hi h hagut “un comportament de resposta inversemblant” per part d’estudiants que van respondre més de 20 preguntes de la secció de fluïdesa lectura amb menys de 25 segons, quan de manera general es van dedicar entre 50 segons i més de 2 minuts. Aquest comportament s’ha detectat “en determinats centres educatius d’algunes zones d’Espanya”, tot i que l’OCDE no concreta quines.

L’OCDE ha decidit ajornar la publicació d’aquests resultats perquè no pot assegurar “una plena comparabilitat internacional dels resultats d’Espanya”. Mentrestant, investigarà les possibles fonts d’aquesta anomalia.

Segons ha informat l’organisme, un número “rellevant” d’estudiants de l’estat espanyol van respondre a la nova secció de fluïdesa lectura d’una forma que és “patent que no representa la seva competència lectora real”. Aquesta prova es va fer a través d’ordinador i les accions dels estudiants van quedar registrades, de manera que se n’ha pogut fer un seguiment. A més del temps de resposta, els alumnes responien seguint alguns criteris, com ara “totes sí” o “totes no”.

La OCDE i l’Estat estan treballant per identificar les causes d’aquest comportament i poder evitar que es repeteixin en el futur. En una primera revisió, s’ha esbrinat que aquest comportament és “més notori” en la secció de fluïdesa lectora, tot i que un anàlisi més profund podrà confirmar si també ha afectat altres parts de la prova de lectura.

Tot i l’ajornament en la publicació dels resultats de lectura estatals i regionals, sí que es publicaran en la data prevista, el 3 de desembre, els de matemàtiques i ciències, que consideren que estan afectats en una mesura molt inferior per aquest “comportament anòmal”.

En la roda de premsa posterior al Consell de Ministres, la ministra d’Educació, Isabel Celaá, ha remarcat que aquesta prova es va fer al maig del 2018, quan governava el PP, que és una qüestió “exclusivament” de l’OCDE i que “no és la primera vegada” que l’organisme es troba en una situació similar, ja que ha passat anteriorment als Estats Units o Holanda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia