Infraestructures i serveis

mobilitat

Un únic dia de pau durant aquest agost a rodalies

Ahir va tornar a ser un dia complicat a rodalies. Una incidència en un dels túnels de plaça Catalunya de Barcelona va provocar l’aturada de totes les línies de la xarxa, i també de les de mitjana distància, durant una hora, una circumstància que va comportar retards encadenats i escenes recurrents de malestar entre els usuaris que havien de suportar les esperes a les estacions enmig d’una onada de calor sufocant. Més al nord, també va quedar momentàniament interrompuda la circulació de trens entre Figueres i Portbou per una avaria del subministrament elèctric.

Aquests, però, no són ni de bon tros dos episodis aïllats, com es va afanyar a recordar la consellera de Territori, Ester Capella, en una piulada. I és que aquest mes d’agost només hi ha hagut un dia, el 6 –que a més va caure en diumenge–, en què els comptes d’informació d’Adif a les xarxes socials no van reportar cap incidència tècnica o avaria que afectés el servei. En 23 dels 24 dies restants no es pot dir el mateix ja que en tots apareix ressenyada almenys una contingència, amb més o menys concreció –o gens– sobre quin va ser el seu origen.

Aquestes xifres revelen que l’agost està sent un mes especialment embrollat a la xarxa ferroviària. Fent un recompte amb paper i llapis es veu que l’R2, que va de Granollers centre a Castelldefels, és la línia que ha donat més maldecaps aquest agost, tenint en compte el total de jornades amb algun tipus de contratemps. Al darrere vindria l’R4 –Sant Vicenç de Calders i Manresa–, amb sis, amb la particularitat, però, que cinc d’aquests episodis es van produir en dies consecutius –del 18 al 22 d’agost.

Tot aquest cúmul de circumstàncies, sumades als fets d’ahir, ha dut el govern a reclamar, un cop més, el traspàs del servei. “Prendrem les mesures que calgui davant del desgavell permanent. I seguirem exigint plenes competències per gestionar el transport ferroviari de rodalies. La ciutadania està farta d’un servei de segona”, denunciava el president, Pere Aragonès, a través d’una piulada a la xarxa X. Al seu torn, la consellera Ester Capella, que ja ha demanat una reunió “urgent” amb la ministra Raquel Sánchez per tractar aquesta qüestió, redundava en el missatge afirmant: “No ens cansarem de demanar el traspàs íntegre del servei (vies, catenàries, trens) i l’aportació econòmica necessària. Volem decidir la xarxa ferroviària que volem per al nostre país.”

Una més a la llista

La circulació de trens de les línies R1, R2, R2 Nord, R3 i R4 es va restablir ahir a quarts d’una del migdia després d’un incident que, segons Adif, es va produir a un quart de deu. Les línies més afectades per aquest enèsim contratemps van ser l’R1 (l’Hospitalet de Llobregat - Maçanet Massanes), l’R2 (Granollers Centre - Castelldefels), l’R2 Nord (Maçanet Massanes - aeroport), l’R3 (l’Hospitalet de Llobregat - Puigcerdà) i l’R4 (Sant Vicenç de Calders - Manresa). Concretament, l’avaria es va produir en els sistemes de senyalització i gestió de trànsit a la bifurcació de Marina, a l’interior dels túnels, i va deixar sense servei les estacions d’Arc de Triomf i la Sagrera. A banda, els combois de l’R3 (l’Hospitalet de Llobregat - Puigcerdà) i l’R4 (Sant Vicenç de Calders - Manresa) van circular desviats per passeig de Gràcia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.