Societat

XABIER SATRUSTEGI

MESTRE DE IOGA ESSENI

“Morir és una benedicció, una meravella, és la pura felicitat”

Hi ha dues coses que hem de tenir clares. Una: no hem de tenir por de la mort. Dues: no ens hem d’aferrar tant a la vida
Els morts no es poden enterrar fins passats tres dies, per donar temps perquè es pugui desprendre l’ànima del cos físic

Xabier Satrus­tegi prac­tica el ioga esseni, ins­pi­rat en la filo­so­fia dels esse­nis, un grup mar­gi­nal jueu nas­cut al segle II aC i des­a­pa­re­gut un segle després. Eren asce­tes, se’ls rela­ci­ona amb els mon­jos de Qum­ran i es diu que pos­si­ble­ment Jesús els va arri­bar a conèixer. Satrus­tegi manté que els esse­nis “eren àngels encar­nats que tenien poders”, que van desen­vo­lu­par “una gran quan­ti­tat de tècni­ques de medi­tació per extreure les facul­tats de l’ànima” i que van influir en Jesús.

El ioga que vostè prac­tica, ales­ho­res, no és el ioga del budisme.
No, el ioga és un camí espi­ri­tual d’unió amb la divi­ni­tat i no té per què estar només rela­ci­o­nat amb els budis­tes. L’objec­tiu de tots els ioguis és arri­bar al samadhi, la unió amb déu. Jo, quan començo les clas­ses amb gent nova, els dic: “No us equi­vo­queu, aquí no venim a arre­glar-nos la columna ni a apri­mar-nos, perquè la part física és una part molt petita del ioga. La part més interes­sant és la comunió amb el déu que tots por­tem a din­tre, aquest déu que des­co­nei­xem i que es des­perta a través del ioga.”
Ha estat a Bar­ce­lona per impar­tir un curs titu­lat ‘L’art d’apren­dre a morir’.
Morir és un art, una habi­li­tat, i és una manera d’enten­dre la vida i la mort. La vida i la mort venen com un pack: vida i mort, mort i vida... Cons­tant­ment ens estem encar­nant i ens estem morint. Tot el que neix mor. Avui pràcti­ca­ment tot­hom a la Terra creu en la reen­car­nació, que hi ha més vides a part de la que tenim aquí. Per què aquest fluir con­tinu, per què la reen­car­nació? Doncs perquè s’ha d’evo­lu­ci­o­nar i evo­lu­ci­o­nem així. Si només tinguéssim una opor­tu­ni­tat, una sola vida, no tindríem temps per des­per­tar qua­li­tats anímiques, qua­li­tats de l’ànima, poders i facul­tats. Venim una vegada i una altra a la vida, a la Terra, per evo­lu­ci­o­nar.
Parla de reen­car­nació i això és el que cre­uen els budis­tes, no?
Ho diuen els budis­tes però també Jesús par­lava de la reen­car­nació. El que passa és que en el con­cili de Nicea l’empe­ra­dor Cons­tantí va fer treure dels tex­tos sagrats el tema de la reen­car­nació perquè no interes­sava. No interes­sava que la gent sabés que ens estem reen­car­nant cons­tant­ment, perquè això fa que la gent se senti lliure, i Cons­tantí i l’Església no volien gent lliure sinó gent sot­mesa, obe­di­ent. L’Església volia tenir la gent al puny i que es pensés que si come­ties un pecat te n’ana­ves a l’infern. I això no exis­teix, l’infern no exis­teix.
...està clar?
És evi­dent. Com pot exis­tir un déu que pugui enviar un fill seu a la con­demna eterna? És ini­ma­gi­na­ble. Tant és així que el papa Joan XXIII, en el seu moment, ja va dir que l’infern no exis­tia, i molta gent va que­dar parada perquè just feia segles que es deia el con­trari. L’Església ha tin­gut la gent ate­mo­rida com­plint els mana­ments per por a un infern que no exis­teix. El que sí que exis­teix és l’amor, l’amor que guia totes les per­so­nes huma­nes. Estem aquí encar­nats per amor, perquè déu ho ha vol­gut.
L’amor ho salva tot?
L’amor salva de tots els abis­mes, de totes les diferències i de tots els con­flic­tes. I déu és amor. Déu no con­demna mai ningú a patir, som nosal­tres que come­tent errors ens enfon­sem en la misèria.
Vostè diu que morir és viure?
Morir és viure, és reno­var-se, és una bene­dicció, i qui digui el con­trari és perquè ho des­co­neix. La gent que ve diu que els meus cur­sos són “un abans i un després” perquè sur­ten amb un altre con­cepte de la mort. Déu ho ha fet tot perquè siguem feliços, i la mort és una bene­dicció. I des­co­brim que som eterns gràcies a la mort, perquè quan mors surts del teu cos i des­co­brei­xes que con­ti­nues viu, i això és una mera­ve­lla. Si la gent ho sabés dei­xa­ria de lamen­tar-se i quan algú es morís faríem una festa. Tots els mes­tres espi­ri­tu­als diuen que la mort és un gaudi i així ho ense­nya­ven els esse­nis. Morir és una ale­gria.
Vostè, en el seu lli­bre, fa una invo­cació a la “ger­mana mort”.
La mort és mera­ve­llosa perquè ens alli­bera del pati­ment i d’una presó, que és el cos físic. El cos físic és una presó per a l’ànima. És com quan poses un ocell en una gàbia: al final, després de tant de temps d’estar-hi, si li obres la porta no en vol sor­tir, s’aferra als bar­rots de la gàbia perquè tem la lli­ber­tat. Nosal­tres som així: no conei­xem una altra cosa i ens afer­rem al que sen­tim, al que conei­xem.
Al cos físic, vol dir.
Efec­ti­va­ment, el cos físic. Mira, hi ha dues coses que hem de tenir clares: una, no hem de tenir por de la mort i, dues, no ens hem d’afer­rar tant a la vida. Per què? Doncs perquè venim al món per dues cau­ses: o bé per expiar cul­pes pas­sa­des, perquè hi ha gent que ja ve car­re­gada de culpa i entra en una dinàmica de sofri­ment, o bé perquè som envi­ats per déu per difon­dre un mis­satge d’amor. Quan has com­plert la missió, sigui haver expiat una culpa, sigui haver difós un mis­satge d’amor, com més aviat te’n tor­nis allà d’on havies vin­gut, millor.
Ningú sap què hi ha després de la mort.
El que hi ha després de la mort és la pura feli­ci­tat.
Com ho sap vostè, això?
Perquè ho he vis­cut a través d’una tècnica que es diu des­do­bla­ment, que fa que l’ànima surti del cos. Nosal­tres som diver­sos cos­sos en una enti­tat; el cos físic n’és un, però després hi ha el cos eteri, el cos astral... Quan el cos astral surt del cos físic, voles i veus el teu físic esti­rat en una estora. És ales­ho­res que et pre­gun­tes qui soc jo. Qui soc: el que està esti­rat en una estora o el que vola, sent i veu, tra­vessa parets i està sepa­rat del meu cos? El des­do­bla­ment t’ense­nya que pots viure sense cos. I aquesta és l’experiència quan morim. Hi ha gent que ingres­sada en un hos­pi­tal ha estat a punt de morir i ha tin­gut experiències d’aques­tes que en diuen de “quasi mort”, que es moren i, de cop, revi­uen. I t’expli­quen això.
En coneix alguna?
Una tia meva, que la va atro­pe­llar un cotxe i va estar en coma set­ma­nes i set­ma­nes. Quan els met­ges la van acon­se­guir rea­ni­mar es va enfa­dar perquè deia que morta era més feliç. Va viure una experiència mera­ve­llosa, ens va expli­car. Aquesta per­sona abans de l’acci­dent era insu­por­ta­ble, no la volia ningú. Després d’aquesta experiència va can­viar com­ple­ta­ment i va veure que l’única cosa que importa és l’amor.
Què ense­nya quan ense­nya l’art d’apren­dre a morir? En con­cret.
Ense­nyo mol­tes coses, però una és les qua­tre M de la feli­ci­tat, que són les por­tes de la feli­ci­tat. La pri­mera M és la medi­tació, perquè si no medi­tes difícil­ment pots ser feliç. La segona M és la memòria, de qui soc, d’on vinc, a on vaig, per què soc aquí; si no saps qui ets difícil­ment pots ser feliç. Ter­cera M: la missió, tots venim amb una missió a la vida, i des­co­brir aquesta missió és una de les claus de la feli­ci­tat, perquè quan algú sap el que ha de fer a la Terra enfoca tota la seva ener­gia en aque­lla missió i és la feli­ci­tat abso­luta. La quarta M és la por (miedo) a morir, que òbvi­a­ment cal erra­di­car-la. Si tens por a morir estàs escla­vit­zat.
Tenim por de morir o de com mori­rem?
Com mori­rem és una de les pors. Tenim por al que és des­co­ne­gut, al dolor que puguis sen­tir, a la des­in­te­gració. Tot­hom té pors. I haig de dir que la por no és dolenta. Quan s’és valent: quan tens por o quan no en tens? S’és valent quan tens por i ho superes! Quan tens por és quan pots superar-la i vèncer-la. El que és impor­tant és no dei­xar-se vèncer per la por.
En aquest moment de pandèmia, és impor­tant vèncer la por de morir?
Aquesta pandèmia ens està donant una lliçó. Les per­so­nes que no viuen adver­si­tats no evo­lu­ci­o­nen, i la pandèmia és una adver­si­tat. Ens està empe­nyent a pren­dre consciència de què fem amb la nos­tra vida, com enfo­quem la mort, quin sen­tit té la vida per a nosal­tres. La mort és una cosa natu­ral, que és aquí i és necessària perquè t’alli­bera d’un cos que no és res més que un vehi­cle, una ves­ti­menta, i et dona l’opor­tu­ni­tat de tor­nar amb un altre. La mort t’alli­bera del con­ti­nent però no del con­tin­gut, que és l’ànima, i l’ànima és immor­tal. Algu­nes reli­gi­ons ho diuen: estem fets a imatge i sem­blança de déu. Som una gus­pira d’intel·ligència d’aquest gra sol d’intel·ligència que és déu. La nos­tra gus­pira d’intel·ligència va evo­lu­ci­o­nant, evo­lu­ci­o­nant... Fins quan? Fins que ens unim a Ell. I això, per què? Perquè estem des­ti­nats a ser feliços.
Abans la soci­e­tat vet­llava els morts, vivia amb la mort. Ara la mort s’ha rele­gat als pro­fes­si­o­nals.
La soci­e­tat ni la veu ni en vol saber res, de la mort. En fugim per ignorància. Però hi ha l’opció d’inten­tar des­co­brir el perquè de la mort, quin sen­tit té. Abans, fixa’t, tots els pobles de la Terra espe­ra­ven tres dies a enter­rar un mort. Hi havia cul­tu­res que espe­ra­ven més encara. Per què? Per donar temps perquè l’ànima es des­prengués del cos físic. “El ter­cer dia va res­sus­ci­tar!”, diuen els cris­ti­ans. I és així.
I si no s’espe­ren aquests tres dies?
Si no s’espe­ren aquests tres dies l’ésser pateix perquè no s’ha donat prou temps a l’ànima perquè marxi. Això és el que nosal­tres des de la nos­tra escola estem dema­nant: que no s’enter­rin els morts fins al cap de tres dies, per donar temps perquè es pugui des­pren­dre de l’ànima, perquè pugui anar-se’n cap a la llum.
La llum?
“Ves-te’n cap a la llum”, és una de les coses que se li han de dir a un mori­bund. Que vagi cap a on hi ha llum i no es deixi atra­par per les afec­ci­ons fami­li­ars, mate­ri­als, per no que­dar atra­pat a la Terra. Nosal­tres, en els nos­tres cur­sos, també ense­nyem com s’ha de fer l’acom­pa­nya­ment dels mori­bunds. És molt impor­tant ara mateix en aquesta situ­ació de pandèmia, que mor tanta gent, i el més impor­tant és asse­nya­lar-los el camí de la llum i donar-los amor. La mort és un gest de renúncia i s’ha de renun­ciar. Si no ho fas així, si una per­sona que mor no se’n va cap a la llum, no se’n va tran­quil·la i feliç i es pot que­dar aquí com un fan­tasma... Has vist la pel·lícula Ghost?
Sí...
Doncs ja vas veure com es queda ell: mor d’un tret, el van a reco­llir els guies, que són unes llums, i com que no en vol saber res es queda ron­dant, vol­tant com un fan­tasma, i no és fins que acon­se­gueix com­plir la seva missió que el van a reco­llir i se’n pot anar. Ghost està escrit per una vident, això és clar, perquè exposa per­fec­ta­ment com fun­ci­ona la mort quan et des­en­car­nes. Quan una per­sona mor i no li donen temps perquè marxi la seva ànima, queda atra­pada al món...
Si se’t mor un fami­liar molt pro­per....
Has d’accep­tar-ho. Qui mor és que ja ha com­plert la seva missió. Si ho accep­tes no patei­xes. Hi ha gent a qui el dol li dura anys, tota la vida, i això no pot ser, és una desgràcia. El dol és una relació inversa a la savi­esa: com més savi­esa, menys dol. Quan va morir el meu pare vaig tenir una ale­gria grandíssima: jo estava sol amb ell a l’hos­pi­tal i no ho vam enfo­car amb pena, perquè sé què és la mort i és mera­ve­llosa, i li vaig dir que busqués la llum i marxés tran­quil. El més impor­tant quan acom­pa­nyes un mori­bund és tran­quil·lit­zar-lo.
Però ara, amb la pandèmia, molta gent s’està morint sola.
Quan tu esti­mes l’altra per­sona, ella ho sap, encara que no esti­guis física­ment al seu cos­tat, perquè l’amor és invi­si­ble. No es tracta de ser-hi pre­sent, sinó d’esti­mar, i l’ener­gia ja li arriba. Si la gent que s’està morint sabés que se’n va cap a la llum, cap a la lli­ber­tat, seria feliç, perquè nosal­tres no som un cos, som un focus de llum, d’amor i d’ener­gia.

Aprendre a morir

Xabier Satrustegi, Soma, fundador de la Federació Espanyola de Ioga Satsanga, als anys noranta va crear a Navarra l’escola de ioga esseni Witryh, un centre espiritual que avui té seguidors a tot el món i per on cada any passen desenes de persones que volen formar-se com a professors de ioga (de ioga esseni). Autor del llibre Cartas de un yogui peregrino. El legado de una misión espiritual (Witryh), on explica la seva experiència de més de vint anys de meditació, Soma ha estat uns dies a Barcelona convidat per l’Espai Philae per impartir el curs L’art d’aprendre a morir. “No només hem d’aprendre a viure –diu–, també s’ha d’aprendre a morir si vols, de veritat, ser feliç”. Soma no té por de la mort. Diu que ens purifica, ens ensenya el camí de la pau i ens fa arribar a déu. Sosté que la mort és felicitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia