Societat

El bicibús s’estén pel Vallès Oriental

Als 39 municipis que hi ha al Vallès Oriental hi ha almenys cinc línies de bicibús, la darrera a Sant Celoni

La majoria estan impulsades per les AFA de les escoles, però també hi ha associacions d’usuaris de la bicicleta

El seu futur és fluctuant, depenent de les famílies que ho impulsen, però allà on han existit poden tornar

El bicibús ha convertit les famílies en activistes per l’ús de la bicicleta i per fomentar l’autonomia i la salut

El bicibús és una forma d’anar en grup a l’escola en bicicleta, un mitjà de transport de tracció humana sobre dues rodes sostenible, que implica coordinació i responsabilitat a qui l’engega i coordina; normalment són les AFA o les diferents associacions d’usuaris de la bicicleta que fan moure els pares i mares i els infants, però també els centres escolars i els responsables polítics hi tenen un paper fonamental. A Catalunya entre els anys 2000 i 2010 ciutats com Manresa i Cardedeu ja en tenien, però es va consolidar a Vic a finals del 2020 i tot el 2021, i va agafar volada a Barcelona i es va fer molt popular. Eduard Folch és impulsor de diferents projectes de bicibús a Catalunya i assegura que l’auge el va marcar la pandèmia: “Teníem moltes ganes de sortir de casa, de fer coses a l’aire lliure, descobrir el silenci, circular per l’asfalt sense que ningú t’atropelli.” Folch explica que el bicibús de Vic “va sorgir per iniciativa d’una mestra, l’Helena Vilardell, de forma natural”, i més tard, des de l’entitat Osona en Bici, “vam fer-ho arribar a nou escoles de la ciutat; teníem 12 línies de bicibús i 300 infants que cada divendres pedalaven cap a les diferents escoles”. I després de Vic, a Barcelona. “Barcelona, que és coneguda per projectar idees al món i la mira molta gent, va publicar un vídeo que van veure milions de persones d’un dels bicibusos del districte de l’Eixample, tot i que el primer bicibús a Barcelona es va fer al districte de Sarrià”, detalla Folch. I des de Vic, Barcelona i Catalunya al món, on s’ha estès a països com Alemanya, el Regne Unit, Escòcia, els Estats Units, etc.

Al Vallès Oriental, dels 39 municipis que hi ha n’hi ha cinc que tenen un bicibús. A Cardedeu, un dels pioners a la comarca, el 2021 amb l’aixopluc de l’Ajuntament, van crear dues línies. Ara ho gestiona l’entitat Maraki en Bicicleta, i tenen només una línia que comparteixen amb Sant Antoni de Vilamajor. A la Garriga ja fa dos cursos que cada dijous, coordinats per l’AFA de l’IE els Pinetons, pedalen cap al centre educatiu. Va sorgir perquè una mare del centre, que també és a l’associació Pedalem la Garriga, ho va proposar. Sergi Santainés és el pare encarregat del bicibús i assegura que es van posar en contacte amb l’associació Canvis en Cadena per tenir l’aplicació per posar en marxa el bicibús i per parlar amb l’Ajuntament. Santainés afirma que el consistori va col·laborar en l’aplicació, però que pel que fa a la resta de coses que van demanar, com ara la senyalització i la ubicació del bicibús pel centre del municipi per agafar més usuaris, “va costar”. El balanç dels dos cursos és positiu, però el curs 2023/24 va costar arrencar i “ja a l’hivern es va aturar, un fet que va obligar a repensar el bicibús com un sistema més de famílies, no amb la figura d’adult-motor, que es responsabilitza de les criatures”, informa Santainés. Ara a la Garriga, entre pares i mares i infants, el bicibús mou unes 25 persones. A Sant Celoni, a l’abril es va estrenar un nou bicibús per a dos centres, l’IE Pallerola i el Soler de Vilardell. Àlex Calvet és membre de l’AFA del Pallerola i afirma: “La iniciativa va sorgir de les dues AFA, i jo, en treballar en temes de mobilitat, vaig voler crear el bicibús per fer xarxa pel poble entre les dues escoles, donar autonomia als nens i que coneguin una altra forma d’anar a l’escola.” Es van assessorar a Canvis en Cadena, però només a l’inici, i després des de les AFA han buscat la col·laboració de l’Ajuntament, els centres i la policia per desplaçar-se. Calvet explica que mobilitzen 30 infants i són “de deu a dotze pares en ruta cada divendres”, i es coordinem per WhatsApp”. Calvet assegura que fan una part de la ruta junts, i després es bifurquen en dos grups per anar cap a cada escola. A Granollers, hi ha dues línies de bicibús que ha impulsat, dinamitza i coordina l’entitat Granollers Pedala juntament amb alguna AFA. Una línia parteix del sud de la ciutat i arriba fins a diversos centres de primària com el Salvador Espriu, Pereanton o l’escola bressol Giravoltes, entre altres. I després hi ha una segona línia cap a l’institut Celestí Bellera. Gestionen les dues línies amb una aplicació, i amb personal propi, tècnics i voluntaris, i aquest és el tercer curs que està en marxa. Mobilitzen unes deu famílies a la ruta de primària i set infants a la de secundària. Benjamí Aguilar, membre de Granollers Pedala i responsable del bicibús, assegura que la xifra d’usuaris “va fluctuant”, depenent de les famílies que hi ha a les escoles; “a Granollers és tot més urbà, les distàncies no són gaire grans, la gent va caminant o, si la distància és més gran, va en cotxe”.

Els cinc bicibusos que hi ha al Vallès Oriental són una mostra dels 103 que hi ha actius a Catalunya, o els 470 de tot el món que mobilitzen 32.000 nens i nenes cada setmana. Són dades d’un estudi sobre on i com es van originar els bicibusos al planeta. És de Gemma Simon, que està fent el doctorat a l’ICTA-UAB. Conclou que el primer va ser a Bèlgica a la dècada dels 90, però que els de Vic i Barcelona van ser un mirall per al món. Entre les conclusions de la primera fase, Simon afirma que el bicibús “és una eina de promoció, que fomenta l’ús de la bicicleta, i ha convertit les famílies en activistes per visibilitzar la necessitat d’adaptar els carrers i les ciutats a les necessitats dels infants, no només de la mobilitat amb bicicleta, sinó també d’autonomia, de seguretat, de salut d’aquests nens i nenes”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia