El centre logístic Empordà es desencalla però no estarà a punt fins d'aquí a tres anys

Aviat s'hi construiran les primeres naus, però la terminal ferroviària intermodal està pendent del projecte i del finançament

Des de mitjan anys 80 que s'espera que els terrenys del Logis Empordà, al Far, es converteixin en un centre internacional de transports i duaner. Durant aquests anys, amb la desaparició de les duanes entremig, els terrenys només han servit per plantar-hi gira-sols o per especular amb la possible implantació del grup Inditex. Finalment, ara s'hi estan acabant les obres de la depuradora i el projecte de la subestació elèctrica ja està adjudicat. Amb l'aigua i l'electricitat garantides, i la implicació d'empreses i administracions, com ara Cimalsa i Port de Barcelona, diversos empresaris ja han demanat el permís d'obres a l'Ajuntament per començar a construir les naus al polígon de les Pedroses, segons reconeixia l'alcalde del Far, Jaume Arnall. L'altre gran àmbit del projecte és la terminal ferroviària, que connectarà amb l'estació de Vilamalla. El secretari per a la Mobilitat de la Generalitat, Manel Nadal, considera que és una obra «fonamental per a la intermodalitat», si bé ara tot just s'està en fase de redacció de projecte, i calcula que fins aquí a dos anys no es podrà abans de dos anys no es podrà començar a construir. La plataforma, que disposarà d'ample de via ibèric i internacional, permetrà tot tipus d'accions per a les mercaderies: portar camions en trens, intercanvi de contenidors, capacitat per a trens llargs, canvi d'eixos, etc. Un altre aspecte que s'ha de definir és el finançament de les obres, en què hauran de col·laborar empreses com ara Renfe i el Port de Barcelona. Lluís Parramont, director general de Girona Centre Logístic de la Cambra de Comerç, creu que el Logis Empordà ha de ser un centre molt important en l'àmbit europeu. «Va lent, però és imparable, i quan s'hi connectin les vies tot plegat agafarà l'impuls que esperem», amb l'arribada del TAV. De fet, el Logis Empordà formarà part d'una xarxa de quatre centres de Catalunya.

500.887
m² de magatzems logístics.
Les comarques gironines disposen, segons les dades del 2008, de 500.887 m² de superfície destinada a magatzems logístics, un 8% més que el 2007, i amb una mitjana de creixement del 4,1%. Bona part del sòl logístic del país es concentra a Barcelona. La tendència és a repartir aquest sòl en diferents territoris de Catalunya, per equilibrar l'activitat i aprofitar les infraestructures, que facilitaran l'operació de mercaderies en zones sense tanta pressió sobre el sòl. Pel que fa al preu del sòl logístic, també ha augmentat, i el 2007 era de 3,8 euros el m²/mes a Girona, el segon més alt de Catalunya, rere el de Barcelona.

Terrenys al CIM la Selva

El CIM la Selva és l'altra peça en la logística de les comarques gironines, i en aquest cas gairebé ja està a ple rendiment. La proximitat amb l'aeroport i diverses infraestructures fan d'aquesta zona un espai ideal per a operacions de mercaderies. Un cop ja hi ha les naus, ara falta fer-hi la zona de serveis, amb una gasolinera, oficines i un hotel, entre d'altres. A més, el pla director urbanístic del sistema urbà de Girona preveu construir-hi una terminal ferroviària del TAV per a mercaderies. De fet, l'Incasòl ja ha enllestit el procés de compra de 200 hectàrees des del CIM fins a Fornells, entre l'AP-7 i l'A-2, que serviran perquè s'hi instal·lin més naus, sobretot de logística. El desenvolupament començarà quan s'hagi aprovat el pla urbanístic.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.