Comunicació

10 anys d’El Punt Avui

Lluís Foix i Mariola Dinarès

“El fil conductor d’una època a l’altra és el contrast”

“Ens falta temps per fer periodisme a foc lent”

LLUÍS FOIX

Nascut el 1943 a Rocafort de Vallbona (Urgell), és llicenciat en dret i periodisme. Història viva de ‘La Vanguardia’, diari del qual ha estat corresponsal a Londres, director i responsable de la versió digital.

MARIOLA DINARÈS

Nascuda el 1971 a Matadepera (Vallès Occidental), és llicenciada en periodisme i té un postgrau en gestió de xarxes socials. Ha estat coordinadora del Grup Flaix i ara dirigeix i presenta ‘Popap’ a Catalunya Ràdio.
El periodisme ha de fomentar la llibertat i ha de millorar la vida de les persones. Si no, no té sentit
El salt que ha fet la nostra generació, del plom al compte de Twitter, és espectacular
Hi ha un fet definitiu. Abans la informació era vertical. Ara, la informació és horitzontal
El gran repte és quin valor afegit pot aportar el periodista en un món en què n’hi ha milions
LLUÍS FOIX
Si anéssim a les bases del periodisme, amb el digital aconseguiríem l’excel·lència
Hi ha un cert nerviosisme des de les grans capçaleres perquè estan perdent força i influència
Jo, sent de ràdio, no tinc tanta sensació de canvi com algú que ve de la premsa
Les xarxes socials semblen molt diverses, però tenen tendència a repetir-se sobre un mateix fet

Ell ve del plom i la linotípia. Ella és de l’era digi­tal. Ell, home de llarga tra­dició en la premsa escrita. Ella, dona de ràdio i espe­ci­a­lista en xar­xes soci­als. Els sepa­ren gai­rebé trenta anys. Els uneix el peri­o­disme, que, diuen, en essència és el mateix per a les dues gene­ra­ci­ons que repre­sen­ten. “El peri­o­disme ha evo­lu­ci­o­nat, però en el fons és el mateix. Expli­car històries ben expli­ca­des. Ara amb l’avan­tatge que és més par­ti­ci­pa­tiu”, diu Lluís Foix. “Si féssim un reset i anéssim a les bases del peri­o­disme, amb el digi­tal, acon­se­guiríem l’excel·lència”, afirma Mari­ola Dinarès. La con­versa flu­eix amb natu­ra­li­tat al Col·legi de Peri­o­dis­tes, on ens tro­bem. Engega Foix: “Jo soc peri­o­dista per casu­a­li­tat. Tot el que he anat fent o tot el que m’han dit que fes ha estat perquè no tro­ba­ven a ningú més. Des de les res­pon­sa­bi­li­tats més altes fins a les fei­nes més sen­zi­lles”, afirma el qui ha estat direc­tor de La Van­guar­dia i ha vol­tat per tot el món, però se sent arre­lat a la vall del Corb. A Dinarès la va convèncer la seva mare, que li va veure poten­cial de peri­o­dista, quan ella volia fer turisme. “De seguida em vaig posar a tre­ba­llar a la ràdio. Vaig començar fent infor­ma­tius a Flaix FM, men­tre feia la car­rera de peri­o­disme. A pri­mera hora feia els infor­ma­tius i després anava a estu­diar.” La ràdio la va atra­par i ja no l’ha dei­xat. Al mateix temps, es va començar a rela­ci­o­nar amb el món digi­tal. Era el 2003. “Vaig obrir un blog. Des­cobríem que gràcies a inter­net (en aquell moment les xar­xes no exis­tien) teníem tota la infor­mació a l’abast, però sem­pre dic que envejo aquells moments de les cor­res­pon­sa­lies (en referència als set anys que Foix va ser cor­res­pon­sal de La Van­guar­dia a Lon­dres). Ara està tot tan glo­ba­lit­zat que no tenim temps de fer peri­o­disme a foc lent. I crec que els paràmetres del peri­o­disme són apli­ca­bles cent per cent en el món digi­tal. El con­trast, la veri­fi­cació...” Foix escolta i hi afe­geix: “El salt que ha fet la nos­tra gene­ració, del plom al compte de Twit­ter, és espec­ta­cu­lar. Abans la infor­mació era ver­ti­cal. Hi havia uns pres­crip­tors de la infor­mació, ja sigui dia­ris, autors, escrip­tors, edi­tors, emis­so­res de ràdio que eren refe­rents. Ara això ja no és així. La infor­mació és horit­zon­tal. El món del peri­o­disme hi ha gua­nyat molt.” I busca el lli­gam entre les dues gene­ra­ci­ons: “El fil con­duc­tor d’una època a l’altra és el con­trast, la veri­fi­cació i, sobre­tot, que el peri­o­dista sigui una per­sona culta, en el sen­tit que ho deia Pla, que sàpiga posar les coses al seu lloc. No cal haver lle­git els clàssics per ser culte. Perquè el gran repte és quin valor afe­git pot apor­tar un peri­o­dista en un món en què n’hi ha mili­ons i mili­ons. El peri­o­disme és saber rela­ci­o­nar. Ara hi ha més faci­li­tat per fer-ho.” Pren el fil Dinarès: “Jo, sent de ràdio, no tinc tanta sen­sació de canvi com algú que ve de la premsa. Les xar­xes soci­als s’assem­blen més a la manera com fem ràdio que a com es feia peri­o­disme de paper. Ara el pro­blema és que anem acce­le­radíssims. Quan tot­hom va tenir un telèfon a la mà i va haver-hi el boom del peri­o­disme ciu­tadà, ens pre­guntàvem quin sen­tit podia tenir el peri­o­dista. A la llarga s’ha vist que el peri­o­disme té sen­tit per posar en con­text els fets.” I hi afe­geix: “Hi ha una gene­ració en els mit­jans de comu­ni­cació a la qual crec que ha fal­tat con­text. Per això ara comen­cen a tenir importància els docu­men­tals i les docusèries. La gent busca con­text al que s’està expli­cant cada dia i les pla­ta­for­mes estan essent el com­ple­ment del peri­o­disme, massa pen­dent del tren­ding topic. Hem que­dat fas­ci­nats amb el mòbil. Tot i que en mol­tes coses hi hem gua­nyat.” A Lluís Foix li sem­bla que es torna al peri­o­disme llarg, però que ara es parla poc d’escriure bé: “El peri­o­dista ha d’escriure bé; ha de par­lar bé i, sobre­tot, ha de ser curós amb els fets. Els fets són un altre gran repte, en el for­mat que vul­guis, en paper, en for­mat digi­tal, a Ins­ta­gram, a Twit­ter...” I en aquest punt, fa una certa con­cessió a la nostàlgia: “Hauríem de bus­car la manera que els peri­o­dis­tes enraonéssim més entre nosal­tres. Mes tertúlies, que es perdés més el temps. El meu peri­o­disme també és aquest. No està tot a la xarxa.” “Però ara el peri­o­disme busca la vira­li­tat, el clic”, con­testa Mari­ola Dinarès. “El peri­o­dista ara ha de ser cre­a­tiu. I no tots els peri­o­dis­tes tenen cre­a­ti­vi­tat. El con­tin­gut ha de por­tar info­gra­fia, un minivídeo... Has de fer les coses atrac­ti­ves i que engan­xin des del pri­mer moment.” Troba que hi ha un excés de moni­to­ratge, de comp­tar els clics. Fal­ten temes pro­pis. “Les xar­xes soci­als sem­blen molt diver­ses, però tenen tendència a repe­tir-se sobre un mateix fet. Els mit­jans més tra­di­ci­o­nals estan cre­ant notícies de tuits, per demos­trar que estan a les xar­xes.” En opinió de Foix, cal valo­rar la qua­li­tat de l’audiència: “Hi ha webs que no tenen una gran audiència, però tenen una influència social, cul­tu­ral, intel·lec­tual, política molt supe­rior a la que té un tuit­ter o un ins­ta­gra­mer que té mili­ons de segui­dors...” Dinarès pun­tu­a­litza: “No estic gaire d’acord a posar al mateix sac you­tu­bers, tui­ters, ins­tra­gra­mers... Jo defenso que no és així. És com si ens poses­sin a tots els peri­o­dis­tes en el mateix sac. No. Depèn de cada cre­a­dor de con­tin­guts. Hi ha fils de Twit­ter interes­santíssims. Depèn de com usis les pla­ta­for­mes.” “Jo soc actiu a Twit­ter”, diu Foix. “No m’hi bara­llo. Si algú es vol bara­llar, no el con­testo.” Dinarès l’admira: “Tu vas enten­dre de seguida l’essència de Twit­ter. Hi ha gent de la teva edat que ha que­dat pen­jada i jo crec que tu vas veure el valor que té i l’has sabut apro­fi­tar.”

Estan d’acord que a les xar­xes soci­als cal sepa­rar el gra de la palla. Dinarès, que n’és espe­ci­a­lista, refle­xi­ona: “En les xar­xes el que compta és fer-se un nom propi. Hi ha un cert ner­vi­o­sisme en les grans capçale­res. Estan per­dent força i influència, perquè en tenen més els peri­o­dis­tes indi­vi­du­al­ment. Les per­so­nes s’empo­de­ren com a pro­fes­si­o­nals i es bus­quen la vida, tenint en compte que hi ha una gene­ració de peri­o­dis­tes que no estan tro­bant llocs de tre­ball.” Quan ja estem a punt d’aca­bar, Lluís Foix sen­ten­cia: “El peri­o­disme ha de fomen­tar la lli­ber­tat i ha de millo­rar la vida de les per­so­nes. Si no ho fa, no té sen­tit.” Ho dei­xem aquí.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia