Economia

Satisfets, quin remei

Els treballadors de Nissan han volgut evitar un procés tan traumàtic com el del 2009

L'empresa va acomiadar llavors gairebé 700 companys

La UGT i la USOC esperen ara que molts d'ells puguin tornar

Ahir va ser un dia de sentiments contradictoris, a Nissan. Els treballadors van respirar tranquils quan, a mig matí, l'empresa els donava la notícia que feia dies que esperaven: ells seran els encarregats de produir la furgoneta pickup que la marca començarà a vendre d'aquí a tres anys. Malgrat el triomf, el sentiment no era de victòria, ja que per aconseguir la comanda s'han hagut d'estrènyer el cinturó i també acceptar treballar més hores. Les mesures no agraden però és un mal moment per perdre la feina, i tot i que hi ha qui es pregunta si haurien pogut obtenir la comanda sense tant sacrifici, la incògnita era massa gran. La plantilla sap que Nissan, si cal, tira pel dret. Ho va demostrar fa un any i mig, quan va considerar que les negociacions havien entrat en via morta i va presentar un ERO d'extinció per a gairebé 700 treballadors.

“El procés de llavors va ser molt traumàtic i ningú no volia trobar-se amb un escenari similar”, reflexionava ahir Pedro Ayllón, responsable de la USOC a Nissan. Ayllón es refereix a la tensió que es va començar a acumular l'octubre del 2008, quan la companyia va anunciar la presentació d'un ERO que afectava 1.680 persones. Les nombroses mobilitzacions van aconseguir que Nissan acceptés reconvertir l'expedient en temporal i obrís un període de baixes voluntàries, però no va despertar prou interès i la retallada no es va poder evitar. L'ERO va ser un gerro d'aigua freda per als sindicats, que van acusar el grup d'haver trencat unilateralment les negociacions. L'adjudicació d'un nou model no només és una bona notícia per als 3.200 treballadors que actualment sumen les fàbriques de Nissan a Barcelona i Montcada, sinó per a aquests treballadors que van haver de deixar l'empresa el 2009.

Més models

Segons la UGT, hi ha gairebé 200 companys que ja van tornar a ser contractats. Ara són temporals i el compromís era convertir-los en indefinits l'abril del 2012, fet que passarà un any abans del que s'havia previst gràcies al nou model. N'hi ha més de 400 en espera, però el sindicat confia que puguin ser recol·locats a mesura que vagin augmentant els volums de feina. “No ens conformem amb la nova furgoneta; volem més models”, van deixar clar ahir tant la UGT com la USOC.

L'any passat, Nissan va fabricar 110.000 vehicles: 52.000 del model Primastar, 41.000 Pathfinder i Navara, i 17.000 NV200 –la furgoneta que la fàbrica va aconseguir atraure després que es paralitzés un projecte de fàbrica al Marroc–. Segons Frank Torres, subdirector general de Nissan España, la previsió és arribar aquest any a les 125.000 unitats. Pedro Ayllón, de la USOC, recorda que la Zona Franca té un “handicap perquè no hi ha lloc per créixer en instal·lacions”, però confia que les coses vagin bé i es pugui acabar establint un tercer torn, de manera que s'arribaria al màxim productiu de 190.000 unitats.

Queda per veure si Barcelona aconsegueix fabricar la versió elèctrica de la furgoneta NV200. De tota manera, i tal com remarca Torres, tot i que “tecnològicament és un producte molt interessant”, és un model que per si sol no garantiria el futur de la planta, ja que mourà pocs volums, com a màxim 9.000 unitats l'any... Almenys fins que el cotxe verd no tingui un ús massiu.

El conseller d'Empresa i Ocupació de la Generalitat, Francesc Xavier Mena, va lloar ahir la responsabilitat dels sindicats i va posar Nissan “com a exemple” de “per on ha d'anar el futur de l'economia per ser més competitiva”. Pel portaveu de CCOO a Nissan, Raúl López, l'actitud és decebedora: “Ningú hauria d'assumir que l'única possibilitat perquè vingui un vehicle a Catalunya són els sacrificis laborals, i menys un conseller”.

200
treballadors
que van ser acomiadats el 2009 ja treballen com a temporals a Nissan. Al mes d'abril passaran a ser indefinits.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.