Empreses

Exportació i innovació, les claus de Perfilstar per esquivar la crisi

En poc més de cinc anys l'empresa que fabrica accessoris per a paviments ha passat d'exportar el 10% de la seva producció al 60%

L'empresa reinverteix cada any en tecnologia per millorar la rendibilitat
L'únic camí és l'exportació, no com a flotador, sinó com a filosofia

La crisi en la construcció ha arrossegat un munt d'empreses auxiliars del sector, però, en el cas de la vallesana Perfilstar, dedicada a la fabricació d'accessoris per a paviments laminats, portes i parquets, els ha servit per esperonar els seus plans d'expansió, cosa que els ha garantit feina sempre. “Si hi hagués deu anys més de crisi, tant de bo ens anés tan bé com ens ha anat fins ara”, explica Antoni Xavier Ballart, un dels administradors i gerent de l'empresa, juntament amb el seu germà Daniel, els quals van agafar el relleu del seu pare, Francesc. La clau ha estat avançar-se als esdeveniments i, per aquest motiu, encara que el 2007 va ser un dels seus millors anys, van decidir tancar la fàbrica que també tenien a Sabadell i traslladar tota la maquinària i els treballadors a la seu de Barberà del Vallès. “Ho vam fer en previsió, i no perquè sentíssim la crisi com a pròpia”, afirma.

Malgrat que han anat veient empreses i clients del sector que queien cada dia, no els ha acabat afectant perquè la majoria d'operacions les fan a previ pagament d'una part o al comptat. “Tot i tenir línia de crèdit amb els bancs –hi afegeix Ballart–, preferim autofinançar-nos perquè ens surt més econòmic.” De fet, els beneficis els reinverteixen constantment en nova tecnologia i maquinària per anar eixamplant mercat, ja que tenen unes línies de producció molt altes –a l'any fan uns 6 milions de metres de sòcol– i els fan falta clients de volum si volen continuar creixent. Per això el 2007, quan només exportaven prop del 10% de la producció, sobretot a Portugal, “i només de manera esporàdica”, ja van veure que el mercat exterior havia de ser el futur, amb l'objectiu, també, de “diversificar el risc”, diu Ballart.

Obrir-se al món.

Va ser quan van decidir destinar dues persones de l'empresa a obrir aquests mercats i, a més, en cada un dels que han obert han intentat proveir-se d'un delegat comercial. “L'exportació no es fa d'un dia per l'altre i és un procés gradual”, i la premissa per conquerir nous mercats no és només el preu, que és important per entrar-hi, sinó que “hi hagi un equilibri amb la confiança que generis” i que coneguin la trajectòria de l'empresa, la seriositat, la manera de treballar i la solvència, entre altres qüestions. Fruit d'aquesta feina, ara exporten el 60% de la producció al Marroc, Portugal, Veneçuela, Algèria, Israel, Itàlia, Anglaterra, Bèlgica i Andorra, a més d'estar a punt d'entrar al mercat holandès.

I, en paral·lel, aquesta empresa familiar que factura uns 6 milions també vol recuperar els mercats de Xile, el Perú i Mèxic, als quals havia servit abans de la crisi i que van haver de deixar quan “l'euro es va devaluar respecte al dòlar” perquè van deixar de ser-hi competitius. Ara el principal problema que es troben és que els arriben els productes xinesos, amb la paradoxa que són molt competitius amb un producte més barat i que no és intensiu amb mà d'obra, ja que el valor és la matèria primera i, curiosament, les grans fàbriques estan ubicades a Europa.

Perfilstar, que sobretot fabrica perfils per a terres i d'aglomerat fet amb fibres i resina conegut com a MDF –medium density fibreboard–, té els principals competidors al nord d'Itàlia, Àustria i Bèlgica. Des del 2007 a l'Estat espanyol han tancat unes cinquanta empreses que es dedicaven a fabricar perfils per a marcs de portes, tapetes, perfils de mobles, recobriments d'armaris de paret, etc. “Això demostra que l'únic camí és l'exportació, no com a flotador, sinó com a filosofia”, imitant el que han fet tradicionalment els països nòrdics, hi afegeix Ballart, tot i que admet que a Catalunya ja s'ha fet una mica, però no prou.

Un altre dels sectors en què Perfilstar intenta fer-se fort i créixer és el del bricolatge, en què serveix grans cadenes com ara Aki, Brikomarché, Leroy Merlin i Breico Depot, ja que és un sector que aguanta. Fins ara s'hi dedicaven d'esquitllentes i de manera indirecta. Les condicions, però, ara els són favorables, ja que aquestes cadenes s'han fet els seus centres logístics i Perfilstar ja els pot servir grans volums sense perdre diners en la distribució.

L'aposta per la tecnologia digital també els ha permès agafar avantatge respecte a les empreses de la competència i trobar nous distribuïdors i clients. Aquesta tecnologia els permet fer els accessoris exactament igual que les col·leccions de parquet que treuen les empreses amb volums més petits respecte al sistema tradicional.

L'empresa es va fundar l'any 1994, tot i que Francesc Ballart feia anys que es dedicava al sector de la fusteria i l'aglomerat. Inicialment el negoci es va enfocar a fer complements de cuina, com ara cornises i agafadors, en un local de Montcada i Reixac, però es va reenfocar el negoci cap als perfils per a terres laminats i parquets.
Facturació
6 M€
Treballadors
19
Any de fundació
1994

Maquinària per al mercat anglosaxó

Perfilstar mira al futur amb optimisme després de fer una inversió de més de 300.000 euros
en la posada en funcionament, a finals d'aquest mes de maig, d'una nova línia per servir el mercat anglosaxó. En concret
es tracta d'una motlluradora, una recobridora i una serra múltiple per fer el tipus de motllura del model Scotia, que es col·loca molt a les cases angleses que volen conservar l'antic sòcol victorià. Cada any reinverteixen una part dels beneficis a millorar la producció i actualment també estan estudiant l'adquisició d'una segona impressora digital com la que ja van comprar el 2008, i que els pot arribar a costar uns 460.000 euros. Admeten que és una inversió alta, però que els dóna molt avantatge competitiu.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.