Economia

Jocs de fusta per persuadir els ‘gamers’

La nova empresa Plakks dissenya i ven entreteniment manipulatiu

En un moment en què les joguines digitals dominen el mercat i els infants passen cada vegada més temps davant les pantalles, els jocs de taula emergeixen com una opció alternativa al poderós imperi de l’entreteniment virtual.

Els joves sitgetans Haritz Múgica i Jordi Domínguez no eren plenament conscients d’aquest ambiciós objectiu de combatre l’ús excessiu de dispositius electrònics quan van crear la seva empresa de jocs de taula, Plakks, l’any 2019. L’empresa va començar dissenyant un joc de futbol fet amb fusta, amb un sistema senzill, destinat a infants però també adults, i a partir d’aquesta proposta han anat ampliat la seva cartera amb un producte nou per any i donant més alternatives de joc esportiu manipulatiu.

“Nosaltres volíem ser emprenedors, i vam veure en aquesta tipologia de jocs una opció de negoci, i a mesura que ens hem anat submergint en aquest món ens hem adonat de la importància que té desenvolupar iniciatives amb què es motivi la interacció personal entre generacions per allunyar-nos dels omnipresents dispositius electrònics”, explica Haritz Múgica.

Amb a penes 26 anys i encara treballant cadascun d’ells en altres companyies, van donar forma a la idea i s’hi van posar. Al garatge d’un d’ells, van fabricar els jocs per provar-los amb amics i familiars, i en menys d’un mes i mig van vendre les 300 unitats autoproduïdes i van decidir llançar la seva primera campanya de micromecenatge a través de Kickstarter, tot i que no els va funcionar com preveien. Aquella derrota no els va fer apartar-se del món de l’emprenedoria, i van redefinir l’estratègia per encarar el segon intent a Kickstarter. Aquesta segona vegada sí que van aixecar el capital suficient per externalitzar la producció d’una tongada de 1.000 jocs i alhora fer una testatge de mercat. En poc temps van vendre totes les unitats i ja es van llançar a la piscina per fer realitat Plakks.

Des d’aleshores, l’empresa de nova creació d’ha anat finançant amb les vendes dels jocs a través del seu web i mitjançant la plataforma Amazon. I ara estan focalitzats en la recerca de distribuïdors arreu el món i a impulsar el canal de venda per ampliar la tipologia de client que no sigui només l’usuari final.

Amb un creixement del 50% en la facturació el 2022, fins als 300.000 euros, Plakks espera superar els 400.000 el 2023. Múgica explica que en l’actualitat el 50% de la facturació de Plakks prové del mercat estatal i l’altra meitat d’arreu el món. “Les campanyes de crowfunding a través de Kickstarter ens ha donat molta visibilitat internacional”, assegura un dels cofundadors.

Plakks distribueix des del magatzem que té a Barcelona els jocs que fabrica a la Xina, amb una de les poques companyies que es dediquen a la producció d’aquesta mena de jocs i de la qual un dels socis és català.

Els cofundadors expliquen que la sostenibilitat ha estat un dels pilars amb què van crear Plakks, i a més d’utilitzar materials ecoamigables en tots els seus productes, a través de l’ONG Tree Nations planten un arbre per cada joc venut.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.