Economia

Tan gran i tan artificial

El MWC ha seguit una evolució clara en les 18 edicions fetes a Barcelona: créixer i animar la revolució tecnològica més enllà dels mòbils

La IA marcarà una fira que vol recuperar l’espectacularitat amb cotxes voladors, vaixells i assistents com el del film ‘Her’

El Mobile se’ns ha fet gran. L’edició que arrenca demà amb els àpats d’inauguració –que no hi falti res: dinar de la Mobile World Capital amb el sector tecnològic local a la Fundació Tàpies i sopar oficial amb les autoritats i els grans empresaris del sector al MNAC– és la divuitena des de l’aterratge d’aquesta fira tecnològica a Barcelona. En aquest temps, la transformació de la fira ha estat espectacular i a molts nivells. Fins i tot el nom ha anat evolucionant: va aterrar el 2006 com a 3GSM World Congress, va canviar ràpidament a Mobile World Congress i des del 2019 oficialment és només MWC, amagant amb aquesta marca la referència a la mobilitat. Rere aquesta decisió, hi ha la voluntat estratègica de continuar creixent com a fira de caire purament tecnològic, deixant de ser un aparador dels nous terminals telefònics (tot i que hi continuaran sent) i explotant cada cop més tota la tecnologia que creix al voltant de la mobilitat i, sobretot, del gran volum de dades i de possibilitats que genera. Enguany, per exemple, la intel·ligència artificial serà el plat fort.

Però el canvi del congrés no és només una qüestió de noms. Les xifres del MWC també ho avalen. L’edició que dilluns obrirà les portes al recinte firal de Gran Via tindrà un fotimer d’exhibidors, més de 2.400, però únicament el 40% d’aquestes empreses provenen del sector de la telefonia mòbil. El CEO de la GSMA, l’empresa responsable de l’esdeveniment, John Hoffman, admetia aquesta setmana que ja fa uns anys que són conscients del canvi de dinàmica i del poder transformador de la tecnologia: “La innovació digital estava canviant el món en diferents sectors i es veia que la tecnologia seria molt important en el futur, més enllà del mòbil.”

El Mobile –la denominació popular no entén de màrqueting ni rebranding– no pot badar si es vol mantenir com a referent pel que fa als aquelarres del sector tecnològic. La fira ISE li trepitja els talons amb una història semblant a la del MWC: ha arribat a Barcelona per continuar creixent de manera exponencial gràcies a les facilitats que ofereix la ciutat i també amenaça de ser un esdeveniment que anirà més enllà de tot allò relacionat amb la producció audiovisual.

És per aquest motiu que l’edició que ara comença preveu acostar-se molt a les xifres de màxima esplendor del MWC, just abans de la pandèmia. L’organització espera superar els 95.000 assistents, procedents de més de 200 països. Això suposaria un creixement superior al 7% en relació amb l’any passat i també superar l’impacte econòmic de l’última edició, que va arribar als 461 milions d’euros.

Tornada a l’espectacularitat

Després de l’entrebanc que va suposar la pandèmia i algunes edicions a mig gas, d’aquest MWC s’espera una recuperació de l’espectacularitat de les grans cites. Si l’edició del 2019 va aplegar 109.000 persones, la covid va provocar l’anul·lació de la del 2020 i, a partir de llavors, va tocar remar molt per recuperar les xifres d’espais ocupats i assistents. El 2021 en van ser només 20.000, el 2022 hi va haver més presència europea i es va arribar als 61.000 i l’any passat encara es va notar més l’obertura al món (88.500 visitants). Caldrà veure si, tot i que la GSMA no ho ha expressat públicament, es manté la progressió i el MWC torna a superar la barrera dels 100.000 congressistes. L’esdeveniment ocuparà els vuit pavellons del recinte de Gran Via de Fira de Barcelona i, a banda de més de 2.400 companyies expositores, atraurà també més d’un miler de ponents (entre els quals, empresaris tecnològics a banda, hi destaquen el premi Nobel de Física Konstantin Novoselov i el jugador de bàsquet Pau Gasol), i una delegació ministerial que inclou governants d’un centenar d’estats.

Deutsche Telekom, Ericsson, Google, Huawei, Intel, Lenovo, LG, Microsoft, Nokia, Qualcomm, Samsung, Telefónica i ZTE tindran els expositors més importants del recinte. I no hi faltaran innovacions tecnològiques i atraccions per als visitants: hi haurà des d’un cotxe volador totalment elèctric, l’Alef Model A, fins a prototips i simuladors de les embarcacions que participaran en la copa Amèrica de vela. Pel que fa als mòbils, els temps de les grans presentacions de nous models a Barcelona el cap de setmana previ a la fira ja han quedat enrere. Els productors exhibiran als seus estands els aparells que ja estan presentats en esdeveniments propis anteriors i els pocs actes previs al MWC previstos per demà tenen a veure amb telèfons ja presentats o amb complements com els rellotges intel·ligents.

Aquesta edició del congrés, que aplegarà 360 empreses catalanes, permetrà calibrar l’esclat de la intel·ligència artificial, que ara s’utilitza tant de reclam en rellotges intel·ligents i màquines d’afaitar com en aplicacions mèdiques per detectar la malària o organitzar el funcionament d’un hospital. Un dels exemples serà el darrer mòbil d’alta gamma de Samsung, que inclou un sistema d’IA amb traducció de veu i de text en directe. La proposta que pot atraure encara més els curiosos, però, és l’AI Pin de l’empresa Humane, un dispositiu per dur al pit que no té pantalla, però sí una càmera i intel·ligència artificial, una proposta a priori ben similar al que plantejava ara fa més d’una dècada la pel·lícula de ciència-ficció Her, de Spike Jonze, i que feia parar boig Joaquin Phoenix.

La metamorfosi de l’Hospitalet

R.M.B

Des d’aquest cap de setmana, la plaça Europa de l’Hospitalet dona cabuda al tradicional Village del MWC, un espai obert que rebrà els congressistes i la ciutadania en general amb una mostra del teixit social, cultural i gastronòmic de la ciutat, a més d’activitats interactives i conferències relacionades amb l’impacte social de la tecnologia. També s’hi exposen les polítiques municipals per reduir la bretxa digital, englobades en el programa L’Hospitalet 6.0. Ahir, l’alcaldessa de l’Hospitalet, Núria Marín, va mostrar al conseller delegat de la GSMA, John Hoffman, alguns d’aquests projectes en un espai inundat d’imatges de papallones com a metàfora de la metamorfosi digital de la ciutat. Un dels quals és el MercaTIC, que oferirà en diversos mercats municipals orientació a la clientela a l’hora de fer els tràmits digitals més bàsics. El servei d’orientació digital pren diferents formats, com la TIC Truck, una furgoneta que ofereix de manera itinerant suport en l’ús de les noves tecnologies. O el Punt Innova TIC de la Florida, on joves formats i contractats per la fundació Sargim van ajudar l’any passat més de 9.000 persones a moure’s per internet. Hoffman va valorar que l’Hospitalet “és un exemple de lideratge en la transformació digital, posant mitjans perquè tota la societat es beneficiï de la tecnologia”. L’alcaldessa, al seu torn, va destacar que “el que dona sentit al MWC és que els nostres veïns vegin que el que passa dins de la fira els ajuda a tirar endavant” en la seva vida quotidiana.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia