Economia

Mango obre una botiga al dia tot i l’auge de la venda digital

La companyia de moda catalana ha previst un pla d’expansió de 500 establiments als 8 mercats on més ven

Entre els anys 2024 i 2026 destinarà 600 milions d’euros a inversió en nous punts de venda, tecnologia i logística

La multinacional creada fa 40 anys per Isak Andik va assolir el doble de beneficis el 2023

Ni haver estat la primera companyia de moda que va obrir el canal per internet, ni la potència que ha agafat el sector en la venda en línia, ni el fort creixement de la seva pròpia botiga electrònica, ha condicionat Mango en els seus plans de seguir impulsant la botiga física.

En els propers dos anys la multinacional de moda catalana preveu obrir 500 establiments nous i reformar-ne 150 més a tot el món, que se sumaran als 2.700 punts de venda que ja tenen actualment repartits per 115 països. Així ho va anunciar el conseller delegat de la multinacional de moda catalana, Toni Ruiz, en la presentació de resultats del grup, a la seu de l’empresa a Palau-solità i Plegamans, que va avançar que, entre el 2024 i el 2026, cada dia laborable inauguraran una botiga nova. Només aquest 2023 Mango en va obrir cap a 130 i en va reformar 80 arreu del món.

El grup, creat per Isak Andic fa 40 anys, centrarà el 75% de les noves obertures en vuit mercats: Espanya, França, Itàlia, Alemanya, el Regne Unit, Polònia, l’Índia i Amèrica del Nord (el Canadà, Mèxic i, especialment, els Estats Units). De fet, aquest últim país és una de les destinacions en què més vol fer augmentar la seva xarxa de botigues, fins a convertir-lo en el seu tercer mercat més important en volum de vendes el 2026, al darrere d’Espanya i de França –les dues plegades acaparen quasi el 40% de les vendes.

El pla de creixement als EUA el van engegar el 2022 amb l’objectiu d’arribar a tenir 50 botigues en propietat a la fi del 2024, 10 més de les previstes en l’estratègia inicial. Per a això, abans d’acabar el 2024, Mango obrirà 30 botigues noves després del notori pes que han adquirit els Estats Units en l’augment de vendes en l’últim any, quan s’ha situat en el top 5 en la llista de mercats que més contribueixen en els ingressos anuals, un propòsit que s’havien marcat per al 2024.

La responsable del negoci digital i membre del comitè de direcció de Mango, Elena Carasso, en una entrevista concedida a L’Econòmic explica que aquesta determinació a seguir obrint botigues respon al fet que fa temps que van apostar per ser una companyia omnicanal que aspira a seguir creixent físicament i digitalment. “Nosaltres tenim la voluntat d’expansió i, malgrat tots els canvis que s’han donat amb la interacció amb el client a través del món digital, la botiga física segueix sent clau en moda”, remarca.

Ara com ara, la facturació del canal físic de Mango representa uns 2.000 milions d’euros, el 77% dels quals provenen de fora de l’Estat. Per la seva banda, el canal en línia ha superat per primera vegada els 1.000 milions d’euros, la qual cosa suposa un 33% del total del grup. “Quan vam obrir la nostra primera botiga en línia, el setembre del 2000, no comptàvem ni amb equip i només operàvem a Espanya; ara som més de 250 persones i venem a 100 països”, explica Carasso.

Per fer possible el pla d’expansió física i digital de la companyia, han planificat una inversió de 600 milions d’euros entre els anys 2024 i 2026. “No desglossem per àrees, però els establiments nous, la tecnologia i la logística són les tres potes sobre les quals se sosté el pla inversor”, explica Carasso, que assegura que la inversió es finançarà gràcies a la generació de caixa neta positiva que han assolit enguany.

Després d’una etapa en què el deute net va arribar a batre màxims de més de 600 milions d’euros, el 2022 el grup va anotar un deute net de 82 milions d’euros i en el darrer exercici el deute ha quedat sanejat. “Som un sector en què es genera caixa i d’aquí s’hauria de poder fer inversions sense haver d’endeutar-se. Els bons resultats que estem assolint ens ho permet”, afegeix Carasso.

El 2023 ha estat un any de rècords per a l’empresa de moda. Mango va superar els 3.000 milions d’euros de facturació (un 15% més) i 172 milions de beneficis (més del doble que l’any anterior). “Hem aconseguit els millors resultats de la història de Mango, en un entorn molt competitiu i reptador”, va assegurar en la presentació de resultats el conseller delegat, que és al capdavant de la companyia des del 2018, quan el fundador de la multinacional tèxtil catalana, Isak Andic, li va encomanar l’objectiu de recuperar beneficis després de dos anys de pèrdues i un breu període en què el fill d’Andic havia estat al capdavant de l’empresa familiar.

El 2023, el resultat operatiu va créixer un 22%, fins a 533 milions d’euros. Tant Ruiz, a la presentació de resultats, com Elena Carasso asseguren que en les seves ambicions de creixement no està previst ni fer-ho a través d’una sortida a borsa, com s’havia especulat, ni facilitant l’entrada de nous accionistes, ni comprar altres marques ja existents.

Per seguir agafant volada, la companyia ha definit un pla estratègic que marcarà el camí dels pròxims tres anys. Aquest pla, que ha estat batejat com a Pla 4E, està format per quatre palanques representades per quatre E (elevar, expandir, guanyar i empoderar, segons les seves sigles en anglès).

El Pla 4E aspira a assolir el 2026 una facturació superior als 4.000 milions d’euros, “mitjançant una proposta de valor diferencial, amb un fort impuls de l’expansió i amb la millora de les vendes al parc de botigues existent i el canal en línia”, explicava Toni Ruiz.

Aquest any, Mango ha reforçat el seu govern corporatiu amb la incorporació de quatre consellers independents.

Una altra de les grans apostes de la multinacional és la innovació. De fet, fa dos anys va crear una acceleradora, Mango Start Up Studio, amb què ha organitzat les seves accions en innovació oberta i empeny empreses emergents del sector de la moda.

El gener passat la companyia, amb el soci digital BrandNewVerse, va obrir una botiga a l’Outfit Shopping Mall, un centre comercial a Roblox, la plataforma immersiva que té més de 70 milions d’usuaris actius cada dia. Els usuaris poden comprar peces i productes digitals de Mango Teen per als seus avatars. “És una manera d’oferir productes diferencials per als clients en els diferents mons, físic, digital i virtual.”

Mango
L’any 1984, Isak Andik, un emprenedor del món de la moda d’origen turc, va obrir la seva primera botiga Mango al passeig de Gràcia.
3.103
milions d’euros de facturació
15.500
treballadors
1984
any de fundació

Tarannà industrial

Cadascuna de les peces que ven Mango es dissenyen i es preparen a la seu de la companyia a Palau-solità i Plegamans. Des d’aquí es desenvolupa el producte sencer, és a dir es dissenya, es fa el patronatge, es cus i es confeccionen les mostres perquè després les produeixin els seus proveïdors industrials.

La seu de la companyia destil·la un tarannà industrial: “Els nostres proveïdors ens ajuden en el desenvolupament, perquè siguin el màxim de fidedignes al que creen els nostres equips”, explica Elena Carasso.

Ara per ara, l’empresa externalitza la producció a unes 3.000 empreses repartides per tot el món. L’Estat està entre els 5 primers països en producció.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.