Emprenedors

Truites fresques per menjar arreu

Un empresari de Castellserà ha ideat Tortichef, un projecte de cadena de restauració amb truites casolanes com a plat principal

Hi ha demanda d'un producte fresc i casolà que es pugui menjar ràpidament i còmoda

A Josep Maria Pradas, veí de Castellserà (Urgell) i propietari d'una empresa de maquinària agrícola, li rondava des dels anys noranta la idea de muntar un negoci de restauració ràpida, com les cadenes d'hamburgueseries, en plena extensió aquells anys, però ben diferent, amb algun producte sa, natural i de qualitat. I de tots els productes possibles, el que a ell li agradava més menjar era la truita. Per què no una cadena de restaurants en què el producte principal fos la truita? Truites amb ous frescos, naturals, amb el sabor de casa i fetes de patates, de ceba, d'espàrrecs, i servides en combinació amb amanida o dins d'un entrepà. No ho preferia la gent, això, a les hamburgueses i els frankfurts precuinats?

Hi va donar molts tombs, a la idea, però finalment ho va descartar: massa complicacions tècniques i, sobretot, l'obligació legal, pensada per a l'elaboració de salses i altres productes derivats de l'ou, d'utilitzar productes pasteuritzats. Res a veure amb les truites casolanes amb ous frescos que volia Pradas.

Van passar els anys, però la idea encara rondava en el cap de Pradas. Finalment es van obrir les portes quan la normativa va deixar oberta la porta a l'ús d'ous frescos si el consum era immediat i la cocció es realitzava a més de 70 graus. Llum verd!

D'això fa uns quatre anys. Pradas va tornar a pensar-hi, va treballar en les eines per a una cocció ràpida de truites fresques a gran escala, va fer proves, s'hi van implicar el seu fill, Marcel Pradas, i el seu gendre Àngel Cercós, i finalment va néixer el projecte Tortichef. La iniciativa ja s'ha provat de forma pilot. Tortichef ja disposa d'un mòdul mòbil per anar a fires i allà cuinar i servir truites de diverses modalitats. L'han provat ja en una estació d'esquí i en la Fira de Teatre de Tàrrega. També es pot portar a estacions, centres comercials, concerts i, en general, a llocs de pública concurrència. És una de les unitats de negoci prevista. La resposta ha estat molt positiva. “La gent es queda parada del sabor casolà de les truites, perquè es fan amb ous frescos davant dels clients i és com menjar-ne de casa”, explica Josep Maria Pradas.

Però la principal unitat de negoci prevista és la dels locals franquiciats: Tortichef s'encarregaria de tot –els instruments, els ous frescos del dia, els productes preelaborats que condimenten les truites, el disseny i la decoració del local i la formació del personal, mentre que el franquiciat només hauria d'obrir el local i fer-lo anar. Coure la truita en unes planxes especials que ells han dissenyat comporta quatre minuts de temps.

Ara Pradas, el seu fill i el gendre estan buscant un local a la ciutat de Lleida que portarien ells mateixos i que serviria per mostrar als futurs franquiciats com funciona el negoci i quin rendiment se'n pot treure. “Ho tenim tot pensat, i totes les franquícies funcionaran amb ous frescos i productes de proximitat, des del pa fins a les patates, el carbassó, els espinacs o les cebes”, explica Pradas, que vol allunyar qualsevol relació de Tortichef amb les cadenes de menjar ràpid: “El nostre producte és natural, artesà, de quilòmetre zero, però alhora preparat i servit a l'instant”, explica Pradas.

No tenen límits territorials. Confien a vendre franquícies arreu de Catalunya i també al conjunt de l'Estat espanyol, on les truites, en les seves diverses modalitats que de moment han preparat (de patata i ceba, de carbassó amb patates, d'espinacs i de botifarra, tot i que les possibilitats d'acompanyament són “infinites”, segons Pradas), són un producte amb un mercat potencial important.

L'Escola d'Hostaleria de Lleida ha col·laborat amb Tortichef en l'elaboració del projecte i la definició dels productes. Ara Tortichef es troba en ple procés de difusió de la idea per atraure franquiciats, amb la participació en fires gastronòmiques i de restauració. Durant els quatre anys en què han estat treballant en la idea hi han invertit 300.000 euros i un munt de temps. “Però és una gran satisfacció veure com a poc a poc va agafant forma”, diu Pradas.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.