Editorial

Les ciutats davant el repte de la mobilitat

Cent dies després de les dar­re­res elec­ci­ons muni­ci­pals, els con­sis­to­ris de les prin­ci­pals ciu­tats cata­la­nes afron­ten un dels prin­ci­pals des­fi­a­ments: com pla­ni­fi­car la paci­fi­cació dels car­rers i la mobi­li­tat pels pròxims anys. Després de dècades con­so­li­dant un model basat en la con­ta­mi­nació del motor de com­bustió i l’ús del vehi­cle par­ti­cu­lar en detri­ment del trans­port públic, les aglo­me­ra­ci­ons insos­te­ni­bles, la crei­xent con­ta­mi­nació i l’evidència del canvi climàtic han mar­cat un camí que ja sem­bla ine­vi­ta­ble. Bar­ce­lona ha estat en aquest sen­tit cap­da­van­tera d’un canvi en pro­fun­di­tat que té en les superi­lles el prin­ci­pal exem­ple, un pro­jecte impul­sat per l’ante­rior con­sis­tori pre­si­dit per Ada Colau i que ja veu­rem cap a quina direcció va amb Jaume Coll­boni al cap­da­vant. El que sí que queda clar, i això ho cons­ta­ten els veïns més crítics amb aques­tes mesu­res, és que cal posar fi a la dic­ta­dura ferotge dels cot­xes. Això sí, amb un full de ruta con­ci­li­a­dor i amb un pro­jecte d’horitzó ampli que ha de cal­cu­lar molt bé l’impacte col·late­ral de cer­tes res­tric­ci­ons. Des­fer el camí que ja s’ha ini­ciat, però, i així ho cons­ta­ten els matei­xos afec­tats, no és ni con­ve­ni­ent ni pos­si­ble.

Per això el pas enda­vant ini­ciat a la capi­tal cata­lana està tenint les seves rèpli­ques en altres ciu­tats, com ara Girona, on el nou equip de govern encapçalat per Lluc Sale­llas ha deci­dit apro­fi­tar la Set­mana de la Mobi­li­tat per assa­jar pro­ves pilot que pot­ser vin­dran per que­dar-se. L’objec­tiu també és reduir les emis­si­ons con­ta­mi­na­do­res i gua­nyar espai per als via­nants. No és un repte sen­zill, però segu­ra­ment sí que és ina­jor­na­ble al con­junt dels nos­tres muni­ci­pis, on cada vegada s’aposta més per vehi­cles alter­na­tius com ara la bici­cleta i el pati­net. Nova­ment la capi­tal cata­lana ha estat pre­cur­sora en aquest aspecte, i això ha permès com­pro­var també com el mal ús de bici­cle­tes i pati­nets pot entor­pir la fina­li­tat paci­fi­ca­dora de l’aposta. Ara bé, limi­tar la velo­ci­tat i incre­men­tar les zones de via­nants no solu­ci­o­narà res si alhora no es poten­cien el trans­port públic i els apar­ca­ments dis­su­a­sius. El què ja hau­ria d’estar assu­mit, només cal dis­cu­tir el quan i, sobre­tot, el com.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia