Opinió

Tribuna

L’eix nacional és social

“De l’extrema dreta a l’extrema esquerra, els partits polítics espanyols han saltat com feres famolenques per l’acord de Junts amb el PSOE sobre competències d’immigració
“Catalanofòbia emmascarada de la forma més variada, grollera, amb taques i gargots de Podemos i Sumar apel·lant a una enyorada lluita de classes, amb uns tics d’acusacions racistes que ofenen tots els catalans

Els par­tits polítics espa­nyols han sal­tat com feres famo­len­ques per l’acord de Junts amb el PSOE que per­metrà el traspàs de com­petències inte­grals en matèria d’immi­gració a Cata­lu­nya. De l’extrema dreta a l’extrema esquerra, addic­tes al con­cepte suprem d’España, a la defensa més numan­tina de l’Estat. Del “todo por la Patria”, de la “grande y libre”, de l’“antes una España roja que rota”, de l’afir­mació d’una “Cons­ti­tución que nos dimos entre todos”, de l’“a por ellos”.

Fixem-nos que dar­rere aques­tes fra­ses a vega­des cri­da­ne­res i exal­ta­des amb olor de conyac barat i suor forta, i d’altres dites des d’una pre­tesa neu­tra­li­tat política, hi ha Millán Astray i els gene­rals afri­ca­nis­tes més cru­els, Franco, Azaña, Negrín, Aznar, Rajoy, Feijóo, Felipe González, Guerra o Vox. Per no esmen­tar els emmur­ri­ats Marc­hena, Lla­rena i tants altres togats que fan de con­tra­po­der amb el seu cop d’estat judi­cial.

El recor­re­gut és el de sem­pre, el d’una cata­la­nofòbia emmas­ca­rada de la forma més vari­ada. Gro­llera, amb taques i gar­gots de Pode­mos i Sumar apel·lant a una enyo­rada lluita de clas­ses, amb uns tics d’acu­sa­ci­ons racis­tes que ofe­nen tots els cata­lans. Qual­se­vol per­sona mínima­ment culta –ni tan sols això, sola­ment cal que sigui una per­sona infor­mada– sap que Cata­lu­nya és, com deia en Vicens Vives, una soci­e­tat mes­tissa con­for­mada secu­lar­ment per tota mena d’emi­gra­ci­ons. I, pel que es veu, els seus col·legues dels Comuns no els han pas­sat cap mena de lliçó. És la històrica ceguesa dels “fills” del mar­xisme davant el naci­o­na­lisme, resis­tent o emer­gent, que tan bé explica Fran­cesc Mira.

De l’extrema dreta i la dreta extrema no hi ha res dife­rent del que no hagin dit fa més de 130 anys. Quan Cuba es des­lliurà d’Espa­nya el 1898 i tot seguit apa­regué el cata­la­nisme polític, van començar a dir les matei­xes atro­ci­tats bàrba­res i insults que no han dei­xat de repe­tir cada cop que Cata­lu­nya fa una rei­vin­di­cació d’auto­go­vern o acon­se­gueix un pas més per a l’enfor­ti­ment naci­o­nal.

Sigui l’home­not català Josep Pla o l’etern valencià Joan Fus­ter, ambdós es deuen fer un tip de riure a la tomba. L’un i l’altre van ser demo­nit­zats en com­par­tir la frase “el que més s’assem­bla a un espa­nyol de dre­tes és un espa­nyol d’esquer­res”. Era fer-los enfron­tar amb la seva pròpia hipo­cre­sia. A Espa­nya, els naci­o­na­lis­tes espa­nyols no accep­ten cap dret naci­o­nal que no sigui l’hegemònic seu. Ni en la guerra ni en la pau, ni en dic­ta­dura ni en democràcia, ni rei­vin­di­cant ni nego­ci­ant. La classe política espa­nyola està entot­so­lada en la seva dèria iden­titària, tan­cada i exclo­ent. L’espa­nyo­lisme té por de la veri­ta­ble democràcia, té por del joc polític par­la­men­tari sem­pre fenici en raó dels vots que cadascú aporta i ha rebut dels elec­tors.

Aquest extra­or­di­nari acord de com­petència cata­lana en la immi­gració demos­tra el que de vega­des massa sovint no ha entès el naci­o­na­lisme català de l’adver­sari espa­nyol avui, ene­mic ahir i pot­ser altre cop ene­mic demà. L’eix naci­o­nal és social perquè engloba tota la soci­e­tat. Eren un error els crits del 14 d’abril del 1931, en la pro­cla­mació de la II República a Bar­ce­lona: “Visca Macià, mori Cambó.” És una altra errada no sumar l’eix naci­o­nal a Cata­lu­nya. L’adver­sari polític de Puig­de­mont o de Jun­que­ras o de la CUP no és cap d’ells, sinó el no poder deci­dir de forma con­junta com ha de seguir la Via Làctia, la lli­ber­tat com­pleta, el naci­o­na­lisme català. L’exem­ple el tenim en l’acord pel traspàs de Roda­lies recla­mat amb el vis­ti­plau dels par­tits cata­lans, o el de l’enfor­ti­ment de l’Agència Tri­butària cata­lana. Els sin­di­cats obrers del gremi del fer­ro­car­ril, val­gui la con­tra­dicció, s’hi opo­sen per terra, mar i aire, sense cap mena de ver­go­nya. Classe social? Sí, natu­ral­ment, la seva “española y olé”. Tot i haver-hi sos­pi­tes que alguna cosa put en tant des­ga­vell d’hora­ris, màqui­nes atu­ra­des, ins­tru­ments espat­llats o altres supo­sats xan­tat­ges. Aquí cal sumar-hi el no inver­tir-hi res de fa anys i panys.

Si par­lem dels rigo­ro­sos i pul­cres exe­cu­tius d’Hisenda, hem de dir que han mogut cel i terra de la premsa més cons­ti­tu­ci­o­nal per crear inse­gu­re­tat i dub­tes a la ciu­ta­da­nia cata­lana sobre la gestió dels seus ingres­sos; això és, el fruit del seu tre­ball. Uns èxits d’auto­go­vern tan­gi­bles, també pel que fa a la llen­gua cata­lana. Uns fets que enfor­tei­xen el país igua­lant diferències i pos­si­bi­li­tant alhora un progrés cul­tu­ral i per­so­nal, així com social. Doncs això, l’eix social és naci­o­nal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia