Política

Es busca cap d’obres

El nou mandat a l’Ajuntament de Barcelona estarà caracteritzat per una nova fase d’obres de pes, sigui quina sigui l’opció vencedora

Encara queda pendent de finalitzar l’eix verd de Consell de Cent i les obres en curs a Via Laietana

PLANS D’OBRA DE LES PRINCIPALS CANDIDATURES

BenC
Persistir
en el projecte de superilles amb vint transformacions més durant els propers dos mandats.
PSC
Canviar
del model superilla al d’interior d’illes, recuperant-ne 30, i un ambiciós pla de cobertura de les rondes.
TxBCN
Apostar
per la cobertura de la ronda de Dalt i la connexió del barri de Marina i el Paral·lel actuant a la ronda Litoral.
ERC
Posar fi
a autopistes urbanes com el carrer Aragó, l’avinguda Madrid o la Gran Via, i cobrir la ronda de Dalt.

Una vara però també un casc. Aquests seran els dos símbols dis­tin­tius del nou alcalde o alcal­dessa de Bar­ce­lona de cara al nou man­dat que avui es comença a dibui­xar a les urnes. Si una cosa ha que­dat clara durant aquesta llarga cam­pa­nya elec­to­ral és que tots els par­tits s’han sumat a l’afany trans­for­ma­dor de la ciu­tat impul­sat per Bar­ce­lona en Comú i traduït en obres als car­rers i, sigui quina sigui l’opció que lideri els qua­tre futurs anys de govern, tots tenen pro­jec­tes que faran que la ciu­tat con­tinuï amb obres de pri­mer nivell.

D’entrada, la nova alcal­dessa o alcalde haurà de fer un segui­ment de la fina­lit­zació dels tre­balls de la superi­lla de l’Eixam­ple i de la pri­mera fase de Via Laie­tana. Els ter­mi­nis s’han tirat a sobre dels ope­ra­ris, i si bé l’eix verd de Con­sell de Cent està enlles­tit en molts punts, ahir, dis­sabte, encara es tre­ba­llava en espais crítics de l’obra i demà s’haurà de con­ti­nuar fent.

S’han endar­re­rit les obres a la con­fluència de Con­sell de Cent i Roca­fort, on hi ha d’anar una plaça, i també en més d’un tram del car­rer Girona, on, per exem­ple, encara es tre­ba­lla en la fase d’exca­va­ci­ons d’una masia del segle XVIII que va aparèixer entre el car­rer Mallorca i la Dia­go­nal. L’objec­tiu d’aca­bar la superi­lla abans de les elec­ci­ons no s’haurà com­plert, tot i que a mit­jans del mes de març es va fer una festa d’inau­gu­ració en els pri­mers trams que s’enlles­tien.

Pel que fa a la Via Laie­tana, les obres d’exca­va­ci­ons arqueològiques al car­rer Jun­que­ras també han endar­re­rit el pro­jecte. Ara es tre­ba­lla encara en la fei­xuga tasca de posar llam­bor­des i aca­bar la vorera fins a la paret. A Via Laie­tana encara hi ha feina a la plaça Antoni Maura i al tram supe­rior del car­rer, entre l’escul­tura a Cambó i la plaça Uqui­na­ona. Qui governi a l’Ajun­ta­ment també es tro­barà la part baixa de la Ram­bla aixe­cada, la Dia­go­nal oberta per les obres del tram­via o la millora de Pi i Mar­gall a mig fer.

Pro­posta Colau

La filo­so­fia de paci­fi­cació dels car­rers que impregna els pro­jec­tes de Via Laie­tana o Con­sell de Cent s’estendrà per tota la ciu­tat si Ada Colau torna a ser alcal­dessa. La pro­posta d’urba­nisme feta pels comuns durant la cam­pa­nya com­porta apro­fun­dir en el model d’eixos verds amb un total de 30 noves rea­lit­za­ci­ons i una mirada llarga tenint com horitzó l’any 2030.

Entre els car­rers on els comuns volen actuar hi ha la Ram­bla del Car­mel, Via Júlia, la part alta del car­rer Bal­mes, Creu Coberta –on els diu­men­ges ja s’hi talla el trànsit per l’ober­tura de car­rers–, pas­seig de la Zona Franca o l’avin­guda de Madrid, entre d’altres.

Colau també aposta per aca­bar de con­nec­tar el tram­via per la Dia­go­nal, entre Ver­da­guer i la plaça Fran­cesc Macià.

Pro­posta Coll­boni

El PSC no vol sen­tir més la paraula superi­lla i en el seu cas pro­posa un pla d’obres de 171 mili­ons per obrir 31 nous inte­ri­ors d’illa, com espai paci­fi­cat dins el dis­tricte de l’Eixam­ple. És un pro­jecte a vuit anys que Coll­boni con­si­dera “més ecològic”. Ara bé, el gran pro­jecte d’obres pel qual aposta el can­di­dat soci­a­lista és la cober­tura de les ron­des. En un pri­mer moment, Coll­boni par­lava de cobrir la ronda de Dalt, amb un pla a dotze anys inver­tint 300 mili­ons d’euros, però final­ment ha doblat l’aposta i ara ja parla d’estu­diar el cobri­ment de trams de la ronda Lito­ral, amb un pla faraònic.

Pro­posta Trias

Jaume Coll­boni i Xavier Trias coin­ci­dei­xen en la neces­si­tat de cobrir la ronda de Dalt. Trias con­si­dera que aquesta ope­ració és fona­men­tal per “fer entrar el verd de Coll­se­rola a la ciu­tat”. Amb una llosa que cobreixi la ronda, s’incre­menta la per­me­a­bi­li­tat amb els bar­ris de mun­ta­nya, i aquest és l’objec­tiu.

Ara bé, el gran pro­jecte urbanístic que es pro­posa impul­sar Trias, i que ell mateix defi­neix com “una revo­lució de veri­tat”, és con­ver­tir el tram de la ronda Lito­ral entre la Zona Franca i Colom en un pas­seig. Trias vol bai­xar la ronda al terra i con­ver­tir el traçat actual de la ronda en un pas­seig per comu­ni­car el nou barri de la Marina amb el Paral·lel.

Pro­posta Mara­gall
Dis­sabte de la set­mana pas­sada, Ernest Mara­gall va fer enfi­lar els peri­o­dis­tes que han seguit la seva cam­pa­nya en un auto­car per ense­nyar-los els punts clau de la ciu­tat on, al seu enten­dre, cal actuar. Pel que fa a l’urba­nisme, la seva pro­posta es pot dir que és mixta, perquè per un cos­tat pro­posa reduir auto­pis­tes urba­nes com són el car­rer Aragó, la Gran Via o l’avin­guda de Madrid, i també aposta per cobrir la ronda de Dalt.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.