Societat

Un de cada tres morts en accident de trànsit a Barcelona anava a peu

"Les morts de vianants s'han reduït a Europa en els últims 5 anys, però l'Estat espanyol presenta la ràtio de mortalitat més elevada d'Europa amb 15,7 morts per milió d'habitants. A Barcelona, la ràtio de mortalitat és de deu morts per milió d'habitants".

Aquesta és una de les conclusions d'un estudi, desenvolupat pel RACC i cofinançat per la Federació Internacional de l'Automòbil, sobre els passos de vianants en què han participat deu països europeus. El director de la Fundació RACC Automòbil Club, Miquel Nadal, ha explicat que l'estudi busca conscienciar als vianants i els conductors "d'un problema i és que el nombre de vianants morts a l'Estat espanyol és molt alt". En concret, un de cada tres morts en accident de trànsit a Barcelona anava a peu.

Segons l'estudi, el 91,5% dels vianants morts a l'Estat espanyol són a fora del pas de vianants, mentre que la mitjana de la Unió Europea es troba en un 77%. L'informe detalla que l'Estat espanyol és "el segon país europeu analitzat amb pitjors xifres absolutes de mortalitat de vianants, per sobre de països amb més població com Itàlia o Regne Unit".
En total, durant el 2006 van morir a l'Estat espanyol 613 vianants i en els nuclis urbans de Catalunya en van morir 38, d'un total de 134 morts en zona urbana. Segons l'estudi, "és necessària l'existència d'un codi de circulació urbana que inclogui mesures com la regulació dels passos de vianants".

Pel que fa a Barcelona, "els vianants morts mantenen una tendència estable des de l'any 2004, mentre que hi ha una reducció de ferits greus d'un 30%". En concret, a la capital catalana resulten morts o amb ferides greus en un atropellament al voltant de 120 persones cada any. Així mateix, la mitjana de transeünts morts a Barcelona en el període 2002-2007 és de quinze morts anuals.

Miquel Nadal ha afirmat que aquest estudi és "un pas més en la segmentació de la seguretat viaria". Així, ha destacat que ja hi ha hagut una millora de la seguretat viària amb una reducció significativa del número de morts, però ha admès que "encara queda un marge important per a la millora". En aquest sentit, ha destacat que s'imposa una segmentació de la seguretat viària. "S'ha de parlar de col·lectius amb problemàtiques diferents", ha afegit, "no és el mateix, per exemple, la gent jove que la gent gran".

Nadal ha explicat que l'estudi busca conscienciar als vianants i els conductors. "Un de cada tres morts són gent que va a peu", ha ressaltat. El segon objectiu és intentar "millores en les infraestructures". Ha citat com exemple que els passos de vianants són millorables. En aquest sentit, ha manifestat que des del RACC i l'Ajuntament de Barcelona els ciutadans podran presentar les seves queixes. Altres objectius són destacar el millor i el pitjor disseny de passos de vianants en cada país i proposar a las autoritats mesures urgents per a reduir el nombre de morts i accidents que ocorren en passos de vianants.

En aquest context, s'ha presentat la campanya Atenció! Tots som vianants, organitzada pel RACC i l'Ajuntament de Barcelona. Aquesta consta de diferents accions al carrer de la ciutat. L'objectiu és sensibilitzar, conscienciar i detectar oportunitat de millora en el comportament i en les infraestructures.

Per la seva part, el regidor de Mobilitat, Francesc Narvaez, ha destacat que l'equip de govern té entre mans un "pla molt potent" per potenciar les zones 30 de la ciutat, on no es podrà conduir a més d'aquesta xifra. Així mateix, ha explicat que s'estan analitzant els punts de risc de la ciutat de Barcelona. "No volem caure en l'autocomplaença, ja que el fet que un de cada tres morts sigui vianant és un fet preocupant", ha declarat, al temps que ha explicat que els més afectats per aquests accidents a Barcelona són la gent gran.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.