Infraestructures i serveis

En servei el túnel de Lilla entre Valls i Montblanc

La ministra Sánchez inaugura el nou tram de 5,1 km de l’A-27 que facilita les connexions entre el Camp de Tarragona i l’interior

L’obra, la més important de l’Estat a Catalunya en els últims anys, ha durat 15 anys i ha acabat costant 157 milions d’euros

“Avui és un dia històric per a aquest territori”. La ministra de Transports, Raquel Sánchez, ha inaugurat així aquest migdia els túnels de Lilla de l’autovia A-27, que ha definit com la infraestructura completada per l’Estat “més important a Catalunya” des que al 2020 va entrar en servei la variant del corredor mediterrani ferroviari a Vandellòs. Es tracta tot just d’un tram de 5,1 quilòmetres entre els termes de Valls i Montblanc –de fet, entre els nuclis de Masmolets i Lilla–, que supera la serra de Miramar amb dos túnels de 1.467 metres, que redueixen al voltant d’uns deu minuts el temps de trajecte i fan caure una barrera mental en les comunicacions entre la Conca de Barberà i l’Alt Camp, o, el que és el mateix, entre el Camp de Tarragona i Ponent, la vall de l’Ebre i algunes valls del Pirineu, com Andorra. L’obra, que es va adjudicar a Acciona al 2008 després d’anys de plans i tramitacions, ha sofert en aquest temps nombroses paràlisis i modificats en el projecte, que ha acabat costant 157,25 milions d’euros. “Al 2019 només se n’havien certificat 22 milions”, ha incidit Sánchez, per destacar l’esforç que hi ha posat el ministeri en els últims anys.

Qüestions pendents

Els alcaldes de Montblanc, Oriol Pallissó, i Valls, Dolors Farré, han destapat amb la ministra el senyal commemoratiu a la boca nord dels túnels, en un acte a què també s’ha convidat els presidents de les diputacions de Tarragona i Lleida, el president del Port de Tarragona i dirigents de diverses cambres de comerç, però no els presidents dels consells comarcals ni altres alcaldes de la Conca, comarca per a la qual es considera que hi haurà un abans i un després de la infraestructura per l’activitat econòmica que hi pot generar, a més que li facilitarà per exemple el trajecte fins al seu hospital de referència, el Pius de Valls. Els representants locals han advertit precisament que l’obra estarà inacabada fins que no connecti amb l’autopista AP-2 a Montblanc, un tram de menys dificultat tècnica, d’uns quatre quilòmetres, del qual s’està redactant el projecte des del març del 2022. “Hi estem treballant, hem de fer les coses per fases”, és tot el que s’hi ha compromès avui la ministra, tot i que altres fonts properes consultades creuen que el projecte pot estar enllestit a la primavera. En tot cas, Pallissó no creu que sigui una realitat abans de com a mínim tres anys.

A més, el fet que la connexió amb l’actual N-240 es faci a través de dues rotondes elevades a Lilla fa témer igualment que s’hi reprodueixin les cues que actualment, sobretot en època estival, pateix la xarxa viària al voltant de Montblanc, ja que és un nus de comunicacions per al turisme i les mercaderies que van i venen entre la Costa Daurada i l’interior de Catalunya i l’Aragó. En aquest sentit, fa unes setmanes el ministeri va licitar un modificat de l’obra actual, per un import de sis milions més, que inclou diverses millores a fer en un termini més breu, entre les quals que l’A-27 pugui connectar directament amb l’N-240 a Lilla per evitar el pas per les rotondes.

Res de mercaderies perilloses

Tal com estipula la normativa europea de seguretat, no poden passar mercaderies perilloses pels túnels, tot i que Raquel Sánchez s’ha compromès a “millorar les condicions” del seu trajecte, fet que es podria traduir en petites intervencions en l’actual coll de Lilla. Precisament per motius de seguretat, la calçada del túnel és de formigó i no d’asfalt, un material altament inflamable. Una caseta de control a la boca sud, on treballaran dos operaris les 24 hores del dia els 365 dies de l’any, controlarà tota la instal·lació. Després de l’acte inaugural, el nou tram ha estat obert definitivament al trànsit cap a un quart de tres de la tarda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia