Societat

Rodalies apunta a una fallada a la xarxa elèctrica com a causa de l'avaria

CiU demana la compareixença al Parlament del secretari de Mobilitat, Manel Nadal

Alberto Fernández Díaz lamenta que els usuaris continuïn patint el menyspreu de Renfe, tot i el traspàs de la gestió

Els responsables de Rodalies apunten al subministrament elèctric com a causant de la fallada d'aquest matí que ha deixat més de 600 persones atrapades als túnels de l'estació d'Arc de Triomf i ha bloquejat el trànsit a les línies R1, R3, R4 i R7. L'avaria d'avui ha estat una de les més greus que s'han produït des del traspàs del servei i la normalitat no s'ha restablert fins passat el migdia.

Per tant, segons Garcia “hi ha dues causes possibles” de l'avaria d'aquest divendres, i ambdues traslladen el problema a la xarxa elèctrica, i no a les vies: “un mal funcionament de les subestacions que donen subministrament” o bé “un mal funcionament de la xarxa en alta”.

“Fins i tot quan tens sistemes d'alimentació elèctrica robustos com és una catenària rígida, si es produeix una fluctuació en l'energia elèctrica hi ha avaries”, ha explicat el coordinador del servei, Marc Garcia, que ha anunciat una investigació “acurada” en aquest sentit. Els túnels de tren barcelonins funcionen des de fa un any amb un sistema de catenària rígida, més resistent que la convencional.

La catenària rígida en entredit

Al seu costat, el director de Rodalies de Catalunya, Miguel Ángel Remacha, ha explicat quina ha estat exactament l'avaria que ha causat el bloqueig de la xarxa ferroviària aquest matí.

Cap a dos quarts i cinc de nou, el conductor d'un comboi que havia entrat a Barcelona pel túnel de Sant Andreu, provinent de Manresa per l'R-4, ha començat a notar fluctuacions en el subministrament elèctric del tren. Seguint el protocol, a uns 700 metres de l'estació d'Arc de Triomf, ha baixat el pantògraf, és a dir la peça que connecta la màquina amb la catenària.

Quan l'ha tornat a pujar, les oscil·lacions seguien. Així que el maquinista ha optat per pujar el pantògraf alternatiu. Ha estat aleshores, abans que aquest aparell toqués la maquinària, quan s'ha produït una gran descàrrega elèctrica i el pantògraf ha quedat fusionat amb la catenària.

Remacha no ha obviat que l'avaria s'ha produït en unes vies amb un sistema dissenyat per evitar fallades elèctriques. A les vies de Barcelona, ha recordat, “hi ha una catenària rígida” que segons el director de Rodalies ha permès que no hi hagués la “típica enganxada, durant la qual es desfà mecànicament tant la catenària com el pantògraf”.“No ha estat això, ha estat una fusió per un arc elèctric entre el fil de contacte i el pantògraf”, ha puntualitzat.

CiU demana compareixences

Tot i les explicacions dels responsables de Rodalies, CiU ha demanat aquest divendres la compareixença al Parlament del secretari de Mobilitat, Manel Nadal, perquè aclareixi “els molts interrogants” que hi ha al voltant de l'incident.

En un comunicat, el diputat de CiU Josep Rull ha advertit que “s'ha volgut atribuir a la pluja caiguda sobre Barcelona una avaria causada per la manca de manteniment de trens”. Rull ha alertat que seria “molt greu” que s'hagués volgut aprofitar la tempesta per ocultar el problema real.

El diputat convergent ha criticat que un cop més s'hagi produït una manca d'informació als usuaris, que han quedat atrapats als vagons en diferents línies de Rodalies durant hores. “Com sempre, ha fallat la gestió de les emergències”, s'ha queixat Rull, que ha reclamat les explicacions de Nadal per poder determinar les responsabilitats que corresponguin.

Menysprear els usuaris

El president del PP a l'Ajuntament de la ciutat, Alberto Fernández Díaz, ha afirmat que les incidències d'aquest matí al servei de Rodalies són “impròpies” d'una ciutat com Barcelona, a més d'una “burla” per als usuaris. En un comunicat, el dirigent popular ha lamentat que siguin aquests els que continuïn patint els problemes en la circulació, tot i el canvi en la gestió.

“El canvi de titularitat no ha canviat les coses a Renfe-Rodalies”, ha manifestat Fernández Díaz, qui ha afegit que Renfe ja menyspreava als ciutadans quan l'administració competent era el l'executiu espanyol i ha dit que ho continua fent ara que ho és el govern català. Per aquest motiu, ha qualificat les dues administracions “d'incompetents”.

El president del PP de Barcelona ha acusat la Generalitat d'estar “més preocupada en canviar logotips i modificar la senyalització de les estacions que en millorar el servei”.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.