Medi ambient

Multes per a les furgonetes més contaminants a la ZBE

A partir de dijous no podran circular per l’interior de la zona de baixes emissions sense etiqueta ambiental

Finalitza també la moratòria aplicada a cotxes i motos d’autònoms amb rendes baixes

A partir de l’1 d’abril les furgonetes (N1) que no tinguin distintiu ambiental de la DGT no podran accedir a la zona de baixes emissions (ZBE) de l’interior de les rondes de Barcelona, ni circular-hi, entre les 7 del matí i les 8 del vespre, de dilluns a divendres, que comprèn part dels termes municipals de Barcelona, Cornellà de Llobregat, Esplugues de Llobregat, l’Hospitalet de Llobregat i Sant Adrià de Besòs. Finalitza així la moratòria per a aquest tipus de vehicles i acaba també la que eximia del pagament de sancions a cotxes i motos propietat d’autònoms amb rendes baixes. Un total de 568 d’aquests vehicles s’havien inscrit al registre metropolità per no ser multats mentre circulaven per la ZBE, des que el 15 de setembre passat va entrar en vigor el règim sancionador per a cotxes i motos.

Encara estan actives les moratòries per a camions (N2, N3), que finalitza el juliol d’aquest any, i per a autobusos (M3) i autocars (M3), per als quals el període sense multes es perllonga fins a l’1 de gener del 2022. En aquest sentit, la regidora de Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Rosa Alarcón, va obrir la porta fa uns dies a la possibilitat d’ampliar de nou la moratòria per a vehicles pesants i autobusos, ja que considera que són vehicles que tenen un període d’amortització molt més llarg, de fins a més de 16 anys, i que no s’han trobat solucions per als filtres i catalitzadors que els permetessin rebaixar les emissions.

Segons les darreres dades analitzades, la proporció de vehicles que circulaven sense distintiu ambiental per la ZBE ha passat d’entre el 9 i el 10% durant la primera meitat del 2020, abans de l’entrada en vigor del règim sancionador, a ser d’entre el 3,5 i el 4,5% el febrer del 2021. És a dir, s’ha reduït més d’un 50% el nombre de vehicles que circulaven sense l’etiqueta ambiental de la DGT. Amb la finalització de les moratòries, s’espera acabar de rebaixar aquesta xifra a menys de l’1%. Pel que fa a sancions a vehicles sense distintiu detectats per les càmeres, cap dels cinc ajuntaments que s’ocupen de la tramitació ha fet pública la xifra de multes imposades i la de pagades.

LA XIFRA

568
cotxes i motos
d’autònoms amb rendes baixes que s’havien inscrit al registre metropolità per poder circular sense ser sancionats, no ho podran fer a partir de dijous.

Associacions de transportistes s’oposen a la mesura

Les associacions catalanes de transportistes consideren que la finalització de la moratòria per a furgonetes a la ZBE Rondes suposarà a la pràctica prohibir la circulació de més de la meitat de la flota de transport de mercaderies que actualment presta els seus serveis a Barcelona. Asseguren que es tracta majoritàriament d’autònoms i petites empreses familiars que han quedat tocades per la crisi sanitària, i per això han promogut un manifest conjunt de rebuig, subscrit per més de 2.000 transportistes afectats, en el qual amenacen amb mobilitzacions si les administracions locals no s’avenen a negociar una solució “viable i realista per al sector”. El document té el suport del Gremi de Transports i Logística de Catalunya, AGTC i ASTAC Comtal, totes elles integrades a la Federación Nacional de Asociaciones de Transporte de España (Fenadismer). Mantenen que el transport de mercaderies per carretera és un servei essencial i reclamen que tots els vehicles adscrits professionalment a l’activitat, i sobretot els que requereixen una autorització de transport, quedin exempts de les restriccions de circulació per la ZBE mentre les administracions no facilitin els mitjans per a l’adequada reconversió del sector de manera progressiva i realista, amb una especial atenció pels transportistes autònoms majors de 60 anys.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia