Endesa i REE també han d'indemnitzar els afectats per l'apagada que no van reclamar

Un jutjat de Barcelona reconeix als 323.337 perjudicats el dret a cobrar acreditant el contracte o el pagament domiciliat

Qualsevol dels clients d'Endesa que el dia 23 de juliol del 2007 es va quedar sense llum a Barcelona, l'Hospitalet i Esplugues com a conseqüència de la gran apagada elèctrica té dret a cobrar una indemnització d'entre 122 i 300 euros depenent de les hores que va estar sense subministrament. Són 323.337 clients que es van quedar sense electricitat des de poques hores fins a tres dies depenent del grau d'afectació. La gran majoria, més de 200.000, va recuperar el subministrament en poques hores a les zones de Collblanc, Sants i les Corts, però els afectats de l'Eixample –uns 30.000– no ho van fer fins a la matinada següent d'haver-se interromput el servei al matí. I els barris que depenien de la subestació de Maragall que es va calcinar –uns 80.000– van estar entre dos i tres dies sense energia.

De 122 a 300 euros

La sentència del jutjat de primera instància número 22 de Barcelona aplica els criteris d'indemnització que al seu dia va establir Endesa per fer front a les reclamacions dels clients. Els usuaris que es van quedar menys d'onze hores sense llum tenen dret a cobrar 122 euros; els que no en van tenir entre 11 i 24 hores, en podran cobrar 186; els que van patir la interrupció entre un dia i 36 hores tenen dret a una indemnització de 219 euros, i de 300 aquells que van estar més de 36 hores sense llum. El jutge justifica el fet d'aplicar les mateixes indemnitzacions que al seu dia va pagar Endesa per tal que els futurs beneficiaris no acabin cobrant més que els clients que van tramitar la seva reclamació a Endesa. La sentència reconeix a l'Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) la representativitat dels afectats i obliga Endesa a facilitar a l'entitat la relació dels 323.337 usuaris perjudicats indicant quins ja han estat indemnitzats, quins no i la durada de la interrupció del servei que cadascun va patir.

L'OCU calcula que la indemnització global podria arribar fins als 70 milions d'euros. Sigui la quantitat que sigui, l'hauran d'afrontar ara de manera conjunta Endesa i REE si la sentència es confirma en instàncies judicials superiors en la resolució del recurs que, com a mínim, ja ha anunciat que presentarà REE. Fins ara, només Endesa ha pagat 22 milions d'euros corresponents a les prop de 98.000 reclamacions de clients que va acceptar durant els mesos posteriors a l'incident. La Generalitat va imposar multes de 10 i 11 milions a Endesa i REE, respectivament, però ambdues han estat objecte de recurs per part de les companyies i encara no s'han resolt als tribunals.

No cal justificar danys perquè és clar que va fallar el servei

La sentència no respon totalment a la demanda presentada al seu dia per l'OCU perquè l'entitat reclamava una indemnització específica sobre els danys justificats per cada client i una indemnització genèrica de 300 euros per a cada usuari afectat, així com de 300 euros per cada 24 hores per a aquells que es van quedar sense llum dos o tres dies. Però el que sí que fa la resolució judicial és reconèixer a l'OCU la representativitat de tots els afectats pel tall de subministrament com a consumidors. Així, reconeix que l'OCU presenta la demanda perquè els usuaris «van patir danys per la interrupció del subministrament elèctric». És a dir, no reclama perquè el producte (l'electricitat) que se'ls va subministrar pogués ser defectuós, sinó perquè el subministrament es va interrompre i es va deixar de prestar. Per aquest motiu, el jutge decideix aplicar al cas la llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris 26/1984, de 19 de juliol, tal com demanava l'OCU, i no pas la llei 22/1994, de 6 de juliol, sobre responsabilitat civil per danys causats per productes defectuosos tal com pretenien Endesa i REE. La sentència no es pronuncia sobre els danys justificables perquè cap afectat va comparèixer a la vista i perquè l'OCU no va aportar cap prova sobre danys concrets o el seu import. En canvi, sí que resol sobre els danys de «difícil justificació», que considera danys «morals». Utilitza els mateixos barems determinats per Endesa en les seves indemnitzacions però ara les fa extensives als afectats que no van reclamar. Per cobrar-les, només cal que justifiquin que tenien contracte vigent en el moment de l'apagada. El jutge considera que suposaria un greuge comparatiu concedir als usuaris que no van reclamar al seu moment quantitats superiors a les que van cobrar els afectats ja indemnitzats. En darrer terme, la sentència considera més raonable que «s'indemnitzin amb un import major les primeres hores [del tall elèctric], en què és lògic que es produeixin danys superiors als de fases posteriors, en què els usuaris ja han pogut adoptar mesures pal·liatives». La resolució judicial deixa la porta oberta als afectats que vulguin reclamar quantitats superiors a fer-ho a través d'altres reclamacions judicials específiques acreditant en aquell cas els danys concrets.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.