Societat

L'Estat guarda al calaix el projecte del quart cinturó

Només destina una partida de 3,8 milions al tram que es va aturar l'any 2010 entre Olesa i Viladecavalls

Encara no s'ha aprovat l'estudi entre Terrassa i Granollers exposat ja fa dos anys

Dos anys i mig després de posar en funcionament dos trams del quart cinturó, la coneguda també com a B-40, autovia orbital o ronda del Vallès sembla que està més en via morta que mai. El Ministeri de Foment no ha estat capaç ni d'executar encara el tram de poc més de sis quilòmetres que va quedar a mig fer entre Abrera i Viladecavalls, i que podria donar continuïtat als dos extrems que sí que estan en funcionament des de l'estiu del 2010 entre Abrera i Olesa (1,5 quilòmetres) i entre Viladecavalls i Terrassa (4,5 quilòmetres).

Sense partida pressupostària en els comptes estatals, aquesta autovia projectada fa més de quaranta anys és avui una ronda de luxe, amb dos carrils per sentit, que serveix només per creuar Terrassa de nord a sud. En realitat hauria de servir per connectar el Penedès i el Baix Llobregat amb els dos Vallès i hauria de tenir uns 47 quilòmetres. Al tram central entre Olesa i Viladecavalls encara li queden un mínim de tres anys de construcció si és que s'hi destinen partides pressupostàries, tot i estar adjudicat el 2007 per 196 milions, per desesperació dels ajuntaments del territori, empresaris i patronals, que fa anys que veuen un panorama desolador amb viaductes i ponts a mig fer.

De fet, els treballs que tornen a estar aturats en aquest tram ja es van parar el 2010 per les retallades que va aplicar llavors el govern de Zapatero a diverses infraestructures i no es va reprendre fins al 2011. La previsió era tenir-les enllestides el 2015, tres anys després del que s'havia previst inicialment, però amb la partida de 3,8 milions que s'hi destinarà el 2013 les obres no acabaran fins al 2017. I mentrestant municipis com ara Viladecavalls continuen reclamant a Foment que compleixi els compromisos de manteniment de l'obra ja feta, com ara la impermeabilització del túnel ubicat a la zona de Can Trias.

I el tram entre Terrassa i Granollers és encara a les beceroles, tot i que l'últim dia laborable del juliol del 2010 es va posar a exposició pública l'estudi informatiu de l'autovia fins a enllaçar amb l'AP-7 i la C-60 a la Roca del Vallès. A partir d'aleshores, els diferents ajuntaments i entitats que integren la Campanya Contra el Quart Cinturó hi van presentar al·legacions. Paral·lelament, el Departament de Medi Ambient de la Generalitat, llavors en mans d'ICV, va requerir a Foment que deixés sense efecte l'estudi ambiental en què es basava el projecte perquè havia caducat (era del 2004) i no s'ajustava a la normativa vigent del pla metropolità.

1966
L'Estat
va projectar per primera vegada aquell any el quart cinturó.
3,8
milions
d'euros es destinen al tram de l'autovia entre Olesa i Viladecavalls.
6
quilòmetres
hi ha en funcionament dels prop de 50 que ha de tenir la via.

Els opositors a l'autovia recorren a la via penal

Els opositors a l'autovia que s'agrupen en la plataforma Campanya Contra el Quart Cinturó (CCQC) han presentat una denúncia penal als jutjats de Madrid contra el Ministeri de Medi Ambient per un presumpte delicte de prevaricació contra un funcionari arran de la resposta en una carta a la petició formal que l'entitat havia fet a l'abril per demanar la caducitat de l'expedient del tram entre Terrassa i la Roca. La CCQC entenia que, després de tres mesos sense contestar, el silenci administratiu els donava la raó i s'havia de tornar a tramitar l'expedient, però en la nota rebuda el 20 de novembre de Medi Ambient s'afirma que “la possible inactivitat de l'administració no comporta la caducitat del procediment”. Per la CCQC, aquesta resposta transgredeix els principis de la legislació sobre tramitació i procediment ambientals.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.