Infraestructures

Disset milions per treure les cabines frontereres al Pertús

L'Estat francès s'afanya a treure les estructures de l'autopista per evitar la multa que li vol imposar la Comissió Europea abans del setembre

La instal·lació de nova senyalització és l'inici del desmantellament

L'Estat francès ha reaccionat a l'expedient sancionador que ha obert la Comissió Europea i comença a fer passos per treure les antigues cabines fronteres del Pertús. Brussel·les l'havia advertit que li imposaria una multa milionària si abans del setembre no ha desmantellat l'estructura, ja que considera que incompleix el Tractat de Schengen, que estableix un espai europeu sense fronteres interiors. El que retreu la CE a l'Estat francès és que dificulta el trànsit de vehicles. El desmantellament costarà al govern francès 17 milions d'euros.

El primer pas per al desmuntatge de les cabines ha estat la instal·lació d'uns senyals que permeten als vehicles circular a 50 quilòmetres per hora al pas fronterer del Pertús sobre l'autopista, on fins ara no es podien superar els 10 quilòmetres hora. Tot i que les instàncies europees reclamaven a l'Estat francès que el límit fos de 80, el govern francès ha considerat que mentre hi hagi les instal·lacions actuals seria perillós anar una velocitat superior a 50 quilòmetres.

La data límit que havia imposat Brussel·les era l'1 de setembre, amb l'amenaça d'imposar una primera multa de 10.000 euros per incompliment dels acords de Schengen. Aquesta multa inicial es podria multiplicar tot i que la CE fins ara no ha parlat d'imports.

El prefecte dels Pirineus Orientals, Jean-François Delage, va reunir aquest dimarts els representants sindicals dels cossos policials francesos que treballen a la frontera per explicar-los el procés en curs. Les organitzacions sindicals dels policies temien que se suprimissin totalment les oficines que hi ha actualment al Pertús. La resposta ha estat que les oficines i l'estructura administrativa seguiran allà, i es mantindrà la possibilitat de fer operacions de control puntuals. Fins i tot es planteja la construcció d'una passarel·la per facilitar el pas dels agents d'un costat a l'altra de l'autopista. Allà no s'hi faran més controls fixos, però en canvi es podran fer més endins, a cada costat de la frontera.

Tot i això, Alex Abat, secretari departamental del sindicat de policies SGP-FO, alerta que cal esperar una disminució important del nombre d'interpel·lacions d'estrangers que intenten entrar il·legalment a l'Estat francès: “Haurem de fer més desplaçaments; perdrem molt de temps. Per cada interpel·lació que fem, per exemple al Voló, haurem de tornar pujar a les oficines per fer els interrogatoris i la part administrativa. Nosaltres ja hem avisat que això es traduirà en una baixada de les reconduccions i expulsions d'estrangers”, explica Alex Abat.

Per part seva, la Policía Nacional espanyola n'està assabentada, tot i que es mostra en contra del desmantellament.

LA DATA

01.09.10
La CE ha imposat
aquesta data límit a l'Estat francès abans de començar a multar-lo per les cabines.

LA XIFRA

17
milions d'euros
són els que es calcula que costarà el desmantellament de l'antiga frontera a l'autopista.

Cap a les patrulles mixtes

Per substituir els controls que no es faran més a la frontera es constituiran patrulles mixtes amb policies francesos i espanyols. L'acord ja s'ha tancat entre la policia francesa i l'espanyola, i s'està discutint per incloure-hi també els Mossos d'Esquadra, segons fonts dels sindicats policials francesos. A cada banda de l'antiga frontera aquests cotxes de patrulla tindran un agent de l'estat veí que actuarà a com a adjunt del policia del lloc. Les patrulles també seran armades i tindran els mateixos drets i prerrogatives que els policies de cada estat. Un sistema semblant de patrulles amb agents francesos i espanyols ja funciona actualment al tren Talgo, on els policies francesos van fins a Barcelona i col·laboren amb els seus col·legues del Principat.

Precisament, sobre els controls policials, la UE ha renyat l'Estat francès perquè fa controls com si fossin fronterers. Una sentència del Tribunal de Justícia Europeu conclou que vulnera la lliure circulació de persones. El tribunal diu que pot fer controls policials, però no identificacions de persones com si fossin els antics controls de la frontera.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.